Η Γενική Διευθύντρια του PlayStation σε Ιβηρική και Μεσόγειο, μας μιλά για το PS4 και την πορεία του στην Ελλάδα.

Η έκθεση E3 αποτελεί πάντα μια σπουδαία πηγή άντλησης πληροφοριών. Αυτές οι πληροφορίες αφορούν πρωτίστως στα παιχνίδια, τις πρώτες εντυπώσεις από τα προϊόντα που θα κυκλοφορήσουν στο άμεσο (ή όχι και τόσο άμεσο) μέλλον, και στις τάσεις που δείχνουν τις ατραπούς που ακολουθεί η βιομηχανία. Πέρα από όλα αυτά, όμως, στην Ε3 δίνονται σπάνιες ευκαιρίες για επικοινωνία των μέσων ενημέρωσης με τους ανθρώπους που δημιουργούν ή διαχειρίζονται αυτά τα προϊόντα, άνθρωποι που, πρακτικά, έχουν το ρόλο του σχεδιασμού και την ευθύνη της πορείας συστημάτων και λογισμικού.

Μια τέτοια σπάνια ευκαιρία να μιλήσουμε με ένα από τα πλέον υψηλόβαθμα στελέχη του PlayStation μάς δόθηκε στην Ε3 2018, όταν καθίσαμε σε ένα meeting room και συνομιλήσαμε για περίπου 10 λεπτά με την Liliana Laporte. H κυρία Laporte εργάζεται στη Sony -και ειδικότερα στον τομέα PlayStation- για περισσότερα από 12 χρόνια, ενώ τα τελευταία 2,5 έχει αναλάβει το ρόλο της Γενικής Διευθύντριας για την Ιβηρική χερσόνησο και την αγορά της Μεσογείου. Ως εκ τούτου, η Liliana Laporte είναι υπεύθυνη για την αγορά της Ελλάδας και το πρόσωπο που δίνει τις εγκρίσεις και το πράσινο φως για όποιες ενέργειες γίνονται εντός των συνόρων μας σε ό,τι αφορά το PlayStation. Και με την εγχώρια αντιπροσωπεία να υποστηρίζει σθεναρά την πλατφόρμα με μεταγλωττισμένα παιχνίδια το τελευταίο διάστημα, η ευκαιρία να μάθουμε περισσότερα για τα μελλοντικά πλάνα της εταιρείας σε ό,τι αφορά την αγορά μας, ήταν σημαντική.

PlayStation PC E3 2018

Ξεκινήσαμε τη συζήτηση με την Liliana Laporte κάπως ανορθόδοξα, αφού με την τεράστια εμπειρία της δεν μας άφησε να κάνουμε εμείς την πρώτη ερώτηση, αλλά μπήκε η ίδια κατευθείαν στο ψητό, ρωτώντας μας πώς μας φάνηκε η συνέντευξη Τύπου της Sony στη φετινή E3. Δώσαμε μια γρήγορη απάντηση και αντιστρέψαμε αμέσως την ερώτηση, ρωτώντας τι ακριβώς συνέβη φέτος, και τα πράγματα σε ό,τι αφορά την καθιερωμένη γιορτή του PlayStation στην Ε3 δεν πήγαν όπως τις προηγούμενες χρονιές.

Liliana Laporte – Φέτος θέλαμε να εφαρμόσουμε ένα νέο format και να αλλάξουμε τη δομή των συνεντεύξεων Τύπου. Κάποτε μιλούσαμε στη σκηνή δείχνοντας διαγράμματα και αποτελέσματα. Στη συνέχεια αυτό το αλλάξαμε, και φέτος θέλαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Νομίζω ότι τα πήγαμε αρκετά καλά βάσει όσων κάναμε. Συμφωνώ μαζί σου (σ.σ. -ότι υπήρξαν προβλήματα στη δομή της παρουσίασης) και σίγουρα υπάρχουν πράγματα που πρέπει να βελτιώσουμε καθώς και να τελειοποιήσουμε τις λεπτομέρειες σε όσα επιχειρήσαμε. Ωστόσο, νομίζω ότι αυτό που πρέπει να κρατήσουμε από την συνέντευξη Τύπου είναι η ποιότητα των παιχνιδιών που παρουσιάστηκε.

Εννοείται ότι εναπόκειται στο γούστο του καθενός, αλλά είδαμε The Last of Us Part II, μετά περάσαμε στο Ghost of Tsushima, στη συνέχεια στο Death Stranding και τελικά κλείσαμε με το Spider-man, όλα πολύ καλά παιχνίδια, ενώ εστιάσαμε σε ένα πιο hardcore κοινό. Ταυτόχρονα, σήμερα ανακοινώσαμε 7 νέα παιχνίδια της κατηγορίας Playlink. Θέλω να πω, ότι προσπαθούμε να τηρούμε τις υποσχέσεις μας στην κοινότητα σε ό,τι αφορά τα παιχνίδια. Και είναι μια μεγάλη κοινότητα, αφού μέχρι το τέλος του 2017 είχαμε φτάσει σε πωλήσεις PS4 τα 74 εκατομμύρια τεμάχια. Αυτό είναι που μας ενδιαφέρει, να παραδίδουμε παιχνίδια. Και εκτός των παραπάνω, στη συνέντευξη Τύπου ανακοινώσαμε τα Nioh2, Resident Evil 2, έχουμε το Days Gone, το Dreams, το Concrete Genie. Συνολικά λοιπόν, δείξαμε ότι το PS4 είναι μια πολύ ισχυρή πλατφόρμα, με εξαιρετικό περιεχόμενο.

the last of us part 2

GameOver – Μιλώντας για όλα αυτά τα παιχνίδια, και με το δεδομένο ότι το PS4 είναι ο ηγέτης αυτής της γενιάς, ποια θα λέγατε ότι ήταν η συνταγή της επιτυχίας αυτή τη φορά;

Liliana Laporte – Πολλά και καλά 1st party παιχνίδια και μια σπουδαία κοινότητα, που της δίνουμε όσα ζητάει. Ειδικότερα, μια σπουδαία και ισχυρή κοινότητα στην Ελλάδα, που μας στηρίζει με σθένος. Για αυτό έχουμε στήσει μια ισχυρή ομάδα, με άποψη και δυναμική, στην Ελλάδα. Για αυτό και αποφασίσαμε να προχωρήσουμε στη μεταγλώττιση τόσων πολλών παιχνιδιών στα ελληνικά, για την τόσο ισχυρή κοινότητα που υπάρχει στη χώρα. Και αυτή είναι μια επιλογή που θέλουμε να την επεκτείνουμε περαιτέρω, με localized περιεχόμενο για επερχόμενα παιχνίδια. Πιστεύω ότι θα έχουμε πολύ καλά νέα για την Ελλάδα και τον επόμενο χρόνο...

GameOver – Αυτό ακούγεται ενδιαφέρον, διότι κάθε φορά που δημοσιεύουμε κάποια είδηση για τη μεταγλώττιση/ μετάφραση κάποιου παιχνιδιού του PS4 στα ελληνικά, η κοινότητα δηλώνει ικανοποιημένη ή/ και χαρούμενη...

Liliana Laporte - ...είναι λογικό. Χαιρόμαστε για αυτό και για αυτό επενδύουμε και θα κάνουμε ακόμα μεγαλύτερη επένδυση στο μέλλον για την Ελλάδα.

GameOver – Μιας και μιλάμε για localization. Μετά το ελληνικό μενού στην κονσόλα και τα μεταγλωττισμένα παιχνίδια, έχετε πλάνα για κάτι παρόμοιο σε ό,τι αφορά το PlayStation Store;

Liliana Laporte – Αυτό είναι κάτι που βρίσκεται στην “to do” λίστα μας...

GameOver - Έχετε κάποιο χρονοδιάγραμμα για αυτό;

Liliana Laporte – (γελώντας) Για την ώρα όχι, αλλά σίγουρα είναι μέσα στις προτεραιότητές μας.

PlayLink98250

GameOver – Ας περάσουμε σε κάτι άλλο. Τι ακριβώς συμβαίνει με το PSVR;

Liliana Laporte – Μέχρι στιγμής έχουμε πουλήσει 2 εκατομμύρια PSVR. Κάποιος μπορεί να πει ότι με 74 εκατομμύρια PS4 ως εγκατεστημένη βάση, τα 2 του PSVR είναι λίγα, αλλά πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι το PS4 είναι η τέταρτη πλατφόρμα μας, μια πλατφόρμα που υπάρχει εδώ και 20 χρόνια. Το PSVR είναι κάτι εντελώς νέο, μια τεχνολογία που πριν από 18 μήνες δεν ήταν διαθέσιμη στο ευρύ κοινό και που χτίζεται σιγά σιγά. Είμαστε πολύ χαρούμενοι και υπερήφανοι για το PSVR. Είναι για εμάς κάτι που πιστεύουμε, θα χτίσουμε στο μέλλον και θα επενδύσουμε επάνω του. Είμαστε χαρούμενοι με τις πωλήσεις του hardware και τις πωλήσεις 12 εκατομμυρίων παιχνιδιών και με τα 200 και πλέον παιχνίδια και expreriences που είναι ήδη διαθέσιμα, ενώ έχουμε και 400 developers που εργάζονται αυτή τη στιγμή επάνω στο PSVR.

Αλλά πρέπει να κατανοήσουμε και να μάθουμε -και επαναλαμβάνω τη λέξη “μάθουμε”, διότι βρισκόμαστε στα πρώτα στάδια μιας καμπύλης εκμάθησης για την πλατφόρμα- ότι θα είναι λάθος να προσπαθήσουμε να αντιγράψουμε το είδος της εμπειρίας που προσφέρει η παραδοσιακή τεχνολογία των videogames. Λόγω του ότι μιλάμε για εντελώς διαφορετική εμπειρία, αν προσπαθήσεις να φέρεις το παραδοσιακό gaming στο PSVR, δεν θα λειτουργήσει σωστά στις περισσότερες περιπτώσεις.

GameOver – Το πρόβλημα με το PSVR είναι ότι δεν μπορείς να δώσεις στον θεατή να καταλάβει τι ακριβώς προσφέρει μέσα από videos ή γενικές περιγραφές. Εκτιμάτε ότι μια κίνηση όπως η τοποθέτηση μονάδων δοκιμής θα βοηθούσε;

Liliana Laporte – Ναι, σίγουρα, θα βοηθούσε. Και μάλιστα έχουμε έρευνα που αναφέρει ότι κατόπιν δοκιμής υπάρχει αύξηση ενδιαφέροντος κατά 60% αφού κάποιος το δοκιμάσει. Αλλά αυτή είναι μια πρόκληση σε ό,τι αφορά τα logistics και το κόστος μια τέτοιας ενέργειας. Επειδή πρέπει η μονάδα να είναι συνεχώς καθαρή, να προσαρμόζεται στα μάτια του καθενός που το δοκιμάζει, να φροντίζεται συνεχώς, και αυτό θα απαιτεί σε κάθε μονάδα δοκιμής μια ομάδα που θα φροντίζει για όλα. Μια άλλη λύση μπορεί να έρθει από την κοινότητα, η οποία μπορεί να μοιράζεται τις εμπειρίες της, αλλά και πάλι, είναι όπως το λέτε. Το να σου μεταφέρει κάποιος την εμπειρία δεν είναι το ίδιο με το να τη ζήσεις εσύ.

PSVR screen 01

GameOver – Ας περάσουμε στην άλλη πλατφόρμα. Συγκεκριμένα στο PS4 Pro. Τελικά παραδίδει αυτά που είχατε υποσχεθεί;

Liliana Laporte – Ναι, παραδίδει! Και προχωράει όπως ελπίζαμε. Αυτή τη στιγμή 1 στις κάθε 5 κονσόλες PS4 που πωλούνται είναι PS4 Pro. Και πιστεύω ότι η αναλογία αυτή μπορεί να αυξηθεί περαιτέρω, ειδικά αν κάποιος αγόρασε την πρώτη έκδοση του PS4 και θέλει να προχωρήσει σε αναβάθμιση ή, τώρα, με την τεχνολογία 4K και τις νέες τηλεοράσεις, αν κάποιος θελήσει να πάρει τα μέγιστα που μπορεί να του δώσει η πλατφόρμα. Η αντίδραση που έχουμε μέχρι στιγμής για το PS4 Pro είναι πραγματικά εκπληκτική.

GameOver – Πιστεύετε ότι μια πτώση τιμής ή κάποιο bundle θα βοηθούσε ακόμα περισσότερο;

Liliana Laporte – Δεν νομίζω ότι υπάρχει λόγος αλλαγής της τιμής αφού μέχρι στιγμής η αποδοχή του κοινού είναι πολύ καλή. Αλλά μέσα στον μεγάλο κύκλο ζωής της κονσόλας αναζητούμε πάντα νέους τρόπους για να τραβήξουμε το ενδιαφέρον του καταναλωτή. Για παράδειγμα, είχαμε πολλές προσφορές κατά την E3 στην ενέργεια Days of Play. To PS4 Pro δεν ήταν μεν μέρος αυτής της ενέργειας, αλλά είμαι βέβαιη ότι μέσα στη χρονιά θα έχουμε προωθητικές ενέργειες και για το PS4 Pro.

PS4 pro

GameOver – Συνολικά, ποια είναι η άποψή σας για την ελληνική αγορά; Είχαμε πολλά προβλήματα τα τελευταία χρόνια με την κρίση. Πώς ήταν για εσάς αυτή η περίοδος και τι βλέπετε για το μέλλον της ελληνικής αγοράς;

Liliana Laporte – Όταν την περίοδο της κρίσης πολλές εταιρείες έφυγαν από την Ελλάδα, εμείς μείναμε εκεί και στηρίξαμε την αγορά. Επενδύσαμε χρήματα, προχωρήσαμε σε μετάφραση των προϊόντων και στηρίξαμε τους Έλληνες gamers. Και τώρα που η κατάσταση βελτιώνεται, παίρνουμε πίσω από το κοινό την αγάπη και την εμπιστοσύνη για τη στάση που κρατήσαμε όλο αυτό το διάστημα. Είναι κάτι σαν γάμος. Μαζί και στα καλά, μαζί και στα δύσκολα. Και χαιρόμαστε που η ελληνική κοινότητα αναγνώρισε τις προσπάθειές μας και δίνει πίσω την αγάπη της. Σε ό,τι αφορά το μέλλον, έχει αποδειχτεί ότι οι Έλληνες είναι ανθεκτικοί και συνεχώς επιστρέφουν. Είμαι βέβαιη ότι η αγορά θα επιστρέψει ψηλά και εμείς θα συνεχίσουμε να επενδύουμε σε αυτήν, αφού σε κάθε κίνηση επένδυσης που κάνουμε, παίρνουμε πίσω καλά αποτελέσματα.

GameOver -Σας ευχαριστούμε πολύ για το χρόνο σας και τις πληροφορίες που μας δώσατε.

Liliana Laporte – Εγώ σας ευχαριστώ!


 

Ήταν το 1982, όταν ο πατέρας μου, μου χάρισε έναν "κλώνο" κονσόλας Atari που ξεκίνησε το μικρόβιο. Από εκεί και πέρα τα πράγματα πήραν το δρόμο τους. Commodore 64, Amiga 500, PC, SNES, PlayStation... Το μικρόβιο έκατσε για τα καλά και παραμένει στο μυαλό μέχρι σήμερα. Σήμερα, αν και με δύο παιδιά βρίσκουμε χρόνο για κανένα καλό JRPG ή FPS, ενώ τις νύχτες ανοίγουμε και κανένα βιβλίο high fantasy ή βλέπουμε ταινίες και τηλεοπτικές σειρές. Α, και ακούμε classic rock...

Σχετικά άρθρα βάσει tags

DMC 5: Ο Dante πρωταγωνιστεί στο νέο trailer
Το όπλο του Mega Man και η deluxe εκδόση.
Τον Νοέμβριο διαθέσιμο το online τμήμα του Red Dead Redemption 2
Το Red Dead Online θα κάνει ντεμπούτο ως beta.
Shadow of the Tomb Raider
Shadow του εαυτού του.
Τα pre-order bonuses του Ace Combat 7
Μαζί με τα περιεχόμενα των Season Pass και Deluxe Edition του τίτλου.
Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age
Η γνωστή, επιτυχημένη, παραδοσιακή JRPG συνταγή.
V-Rally 4
Μεταξύ σφύρας και άκμονος.
Οι περιοχές του Red Dead Redemption 2
Ταξιδεύοντας στις πόλεις και τις τοποθεσίες της Άγριας Δύσης.
Ανακοινώθηκε η κυκλοφορία του NBA 2K Playgrounds 2
Επιστροφή στις αλάνες, στα μέσα Οκτωβρίου.
Ανακοινώθηκε το Resonance of Fate 4K / HD Edition
Παγκόσμια κυκλοφορία στις 18 Οκτωβρίου.  

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία:

Πρέπει να συνδεθείς για να σχολιάσεις

Άτομα σε αυτή τη συζήτηση

  • Πολυ καλη συνεντευξη. Εμαθα οτι ετοιμαζονται 7 νεοι playlink τιτλοι, πολυ καλα κανουν και στηριζουν τη πιο casual μορφη της κονσολας. Μεγαλη διαυγεια και στην απαντηση περι PSVR. Σαφως υπαρχει και θα υπαρχει στηριξη σε τιτλους που κυκλοφορουν στη γλωσσα μας, η Sony δικαιως κερδιζει την εμπιστοσυνη με τις κινησεις της.

  • Πολύ ενδιαφέρον συνέντευξη, ωραίες ερωτήσεις ωραίες και οι απαντήσεις, απογοητεύτηκα κάπως όταν έφτασα στο τέλος, θα θέλα να ήταν κάπως μεγαλύτερη.
    Προσωπικά προτιμούσα το παλιότερο στιλ των συνεντεύξεων τύπου, με τους ανθρώπους να μιλάνε και τα διαγράμματα. Καθώς συνέντευξη τύπου περιμένεις μία ομιλία για τον πως θα κινηθούν στο μέλλον, πας τα πήγαν στην τρέχον χρόνια ποιοι οι στόχοι τους. Το φετινό, ένα μοντάζ από βίντεο, αν και εντυπωσιακό λίγο φτηνό για μένα.
    Επίσης μ άρεσε η απάντηση της ως προς την αντιμετώπιση των vr παιχνιδιών, ως διαφορετικής εμπειρίας και όχι αντιγραφή των παραδοσιακών παιχνιδιών.

  • CarnageChaos

    Όντως θα είχε ακόμη περισσότερο ενδιαφέρον αν ήταν μεγαλύτερη σε έκταση αλλά δυστυχώς υπάρχει πολύ μικρό time frame για κάθε μέσο :(

  • Το γεγονός ότι εχουν πουληθει 12 εκ. VR games με εγκατεστημένη βάση μόλις 2 εκ. νομίζω ότι είναι τεράστια επιτυχία για την Sony. Το ratio ειναι πολύ υψηλό και απολύτως κατανοητό αν κρίνω και από το εαυτό μου κ πόσους VR τίτλους πήρα το τελευταίο 3μηνο από όταν αγόρασα το PSVR. Και συμφωνώ ότι ειναι κρίμα που δεν υπάρχουν demo kiosks στα μαγαζιά να το δοκιμάσει ο κόσμος γιατί σίγουρα θα πούλαγε περισσότερο, όσοι φίλοι και φίλες μου το έχουν δοκιμάσει φεύγουν με χαμόγελο στα χείλη κ ενθουσιασμένοι.

    Τώρα όσον αφορά το Pro και τις πωλήσεις του, 1 στις 5 κονσόλες δεν θα το έλεγα ως επιτυχία ειδικά αν σκεφτεί κανεις οτι ειναι μολις 100 ευρω ακριβότερο απο το απλό. Από εκεί κ πέρα η Sony οντως επενδύει στο Ελληνικό κοινό γι'αυτο έχει κ τέτοια ανταπόκριση. Η Microsοft από την άλλη νομίζει ότι με ενα festival και ριχνοντας χρηματα σε εγχώριους μαιντανούς θα αλλάξει κάτι. :p

    Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 2 μήνες από Erebus

Τελευταία Σχόλια

Βρε τι πίκρα έχεις φάει από τα TR και δεν σου αρέσει ούτε το όνομα της; Μήπως δεν έφτασες ούτε μέχρι...
Εξαρτάται σε τι είσαι αλλεργικός Αλέξανδρε!
Μιλάμε για την full fat εμπειρία ενός παιχνιδιού κι όχι...
Όχι δεν ειρωνεύτηκες. Απλά μας είπες ότι είμαστε τόσο επιφανειακοί και "πεινασμένοι" που τα Tomb Rai...
Εγώ δεν ειρωνευτηκα αλλά τεσπα. Αν εσένα σου αρέσει το να πω. Εμένα δεν είναι του γουστου μου. Επίση...
Το παιχνίδι είναι φανταστικό και το καλύτερο από την τριλογία..Δεν υπάρχει καμία εργολαβία πανέμορφε...
Δεν μπορώ να τοποθετηθώ επί του Tomb, αλλά το Spidey με μια ψύχραιμη ματια είναι απολαυστικό και φαν...
η σχεση που εχουν τα τελευταια τρια tomb raider με τα παλια ειναι ιση με αυτη που εχουν τα resident...