Gran Turismo 5: Prologue

Δοκιμάσαμε την ιαπωνική έκδοση του «προλόγου» του Gran Turismo 5. Οι πρώτες εντυπώσεις εντός

Δοκιμάσαμε την ιαπωνική έκδοση του «προλόγου» του Gran Turismo 5. Οι πρώτες εντυπώσεις εντός

Δοκιμάσαμε την ιαπωνική έκδοση του «προλόγου» του Gran Turismo 5. Οι πρώτες εντυπώσεις εντός

Η σειρά Gran Turismo εδώ και χρόνια είναι συνώνυμο του brand Playstation και δικαιολογημένα έχει καταφέρει να αποκτήσει ένα πολυπληθές κοινό ανά τον κόσμο. Βέβαια η κατάσταση με τη δημιουργία της Polyphony Digital δεν είναι και τόσο απλή μιας και με την πάροδο των χρόνων έγινε εντονότερη όσο ποτέ άλλοτε η στασιμότητα της σε αρκετούς τομείς και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό που ο ανταγωνισμός έχει καταφέρει να την ξεπεράσει. Και σίγουρα όχι άδικα. Και δυστυχώς αυτή η άρνηση του developer να κοιτάξει μπροστά είναι τελικά και το μεγαλύτερο σφάλμα του.

Όσοι παρακολουθούν την γνωστή σειρά simulation από το ξεκίνημά της, μπορούν εύκολα να διακρίνουν πως, παρόλη την πάροδο των χρόνων, ελάχιστα έχουν αλλάξει και συνήθως όλο το βάρος έπεφτε στον εντυπωσιασμό μέσω των κορυφαίων – ενίοτε – γραφικών, αλλά και από την τεράστια ποικιλία διαθέσιμων αυτοκινήτων. Τομείς όπως η φυσική των οχημάτων από ένα σημείο και μετά μάλλον πέρασε σε δεύτερη μοίρα ή δεν εξελίχθηκε, ενώ οι όποιες δικαιολογίες για την απουσία ενός στοιχειώδους damage model, ανατράπηκαν από τον ανταγωνισμό που γνώριζε πολύ καλά τι έπρεπε να κάνει ώστε να καταφέρει να περάσει μπροστά.

Και φυσικά ο ανταγωνισμός δεν είναι άλλος από την σειρά Forza  που με σταθερά βήματα κατάφερε να βρεθεί στο προσκήνιο και να αμφισβητήσει σε μεγάλο βαθμό την κυριαρχία της σειράς Gran Turismo. Οπότε η αναμονή για το νέο GT αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον μιας και οι περισσότεροι, λίγο πολύ, θέλουν να δουν τι μπορεί πραγματικά να κάνει η Polyphony αξιοποιώντας τις πολυδιαφημισμένες δυνατότητες του Playstation 3. Καταρχάς, για να μην υπάρξουν παρεξηγήσεις, στο παρόν κείμενο δεν υπάρχει ουδεμία πρόθεση να γίνει σύγκριση ανάμεσα στους δύο τίτλους, για τον προφανή λόγω πως η δοκιμή έγινε με βάση την ιαπωνική έκδοση του Gran Turismo 5 Prologue, με το πλήρες πακέτο να βρίσκεται στην αγορά σε ένα χρόνο περίπου.

Το Prologue είναι βασικά ένα εμπλουτισμένο demo όπου -όπως συνέβη και στο παρελθόν- περισσότερο δημιουργεί ερωτηματικά για τον λόγο κυκλοφορίας του μιας και διατίθεται σε υψηλή τιμή και λαμβάνοντας πάντα υπόψιν τα όσα προσφέρει. Και γενικότερα η στρατηγική της Sony με τον συγκεκριμένο τίτλο δεν είναι και η πλέον σωστή. Έτσι, αρχικά προσφέρθηκε το μάλλον αδιάφορο HD, για να ακολουθήσει ένα demo στο ιαπωνικό Playstation Store και να κλείσει ο κύκλος με την παρούσα κυκλοφορία.

Ο λόγος που συνέβησαν όλα τα παραπάνω είναι απλός και αντικατοπτρίζει την αγωνία της εταιρίας να μπορέσει το κοινό της να απολαύσει τη γνωστή εμπειρία όσο το δυνατόν ταχύτερα ή έστω να του προσφέρει μια μικρή πρώτη γεύση, μιας και το χρονοδιάγραμμα της κυκλοφορίας είναι ακόμα πολύ μακρινό. Και σε γενικές γραμμές το Prologue καταφέρνει να φέρει εις πέρας την αποστολή του, αν και πολλά σημεία που οι περισσότεροι αναμένουν να δουν, παραμένουν ακόμα καλά κρυμμένα. Το παρόν κείμενο σαφώς και θα μπορούσε να είναι επικριτικό, αλλά επειδή ορισμένα σημάδια βελτίωσης σε νευραλγικούς τομείς είναι παρόντα, το GameOver θα αρκεστεί για την ώρα σε μια καταγραφή των όσων προσφέρει ο τίτλος, καθώς και στην παράθεση των πρώτων εντυπώσεων.

Προσπερνώντας την αρκετά ενδιαφέρουσα εισαγωγή και από το αρχικό κιόλας μενού, φαίνεται η πρόθεση της εταιρίας να προσφέρει κάτι παραπάνω από ένα απλό racing game. Έτσι, ξεκινώντας ανάποδα και αφήνοντας στην άκρη το καθαρό gameplay, παρούσες δηλώνουν οι ενότητες News και GT TV, οι οποίες λειτουργούν σε επίπεδο online και καταπιάνονται με διάφορα νέα γύρω από την αυτοκίνηση, όπως καινούργια μοντέλα, αγώνες κλπ. Για την ώρα η ανανέωση θα γίνεται σε μηνιαίο επίπεδο, αν και η Polyphony υπόσχεται πως στην τελική έκδοση αυτή θα γίνεται σε εβδομαδιαία βάση.

Περνώντας στο καθαρά αγωνιστικό μέρος, καταρχάς είναι αναγκαίο να διευκρινιστεί πως η επιλογή για simulation απλά απουσιάζει, μιας και όλοι οι αγώνες που έχουν συμπεριληφθεί προέρχονται από το αντίστοιχο arcade mode. Αυτό έχει άμεσο αντίκτυπο τόσο στον χειρισμό των αυτοκινήτων, όπου συμπεριφέρονται ανάλογα με την έκδοση HD, όσο και στη φυσική τους που -για την ώρα- σαφώς και δεν εντυπωσιάζει. Φυσικά, εδώ δεν υπάρχουν και πολλά περιθώρια ανάλυσης, αλλά το θετικό είναι πως διακρίνονται ορισμένες μικροαλλαγές που θα κάνουν τους παίκτες να αισιοδοξούν για το μέλλον. Για αρχή, τα αυτοκίνητα δείχνουν να έχουν περισσότερο βάρος και είναι ίσως η πρώτη φορά όπου τα γλιστρήματα στο όριο είναι τόσα πολλά.

Περιθώρια ρυθμίσεων ή βελτιώσεων αναμενόμενα δεν υπάρχουν, αν και οι διαφορές ανάμεσα στα οχήματα είναι κάτι παραπάνω από εμφανείς. Ο τομέας που επιτέλους δείχνει να έχει δεχθεί της περιποιήσεις της εταιρίας είναι αυτός της AI. Μπορεί το διαθέσιμο επίπεδο δυσκολίας να είναι χαμηλό, αλλά αυτό δεν εμποδίζει τους αντιπάλους να πιέζουν τον παίκτη, να μονομαχούν μεταξύ τους ή ακόμα και να βγαίνουν από την πίστα σαν αποτέλεσμα ενός σφάλματος. Προβλήματα υπάρχουν, αλλά και μόνο το γεγονός πως η τραγική εικόνα του παρελθόντος δείχνει να αλλάζει, είναι οπωσδήποτε κάτι το θετικό. Από εκεί και πέρα το ημιτελές της έκδοσης σαφώς και δεν επιτρέπει να βγουν ασφαλή συμπεράσματα αν και για την ώρα τα πάντα οδεύουν προς τη σωστή κατεύθυνση.

Σε επίπεδο επιλογών υπάρχουν 5 διαθέσιμες πίστες (Fuji Speedway, Suzuka, London, Daytona και Eiger Nordwand) και περί τα 40 αυτοκίνητα, ενώ μέχρι την επίσημη κυκλοφορία, αρκετά νέα θα γίνονται σταδιακά διαθέσιμα και μάλιστα δωρεάν –τουλάχιστον αρχικά. Αυτό που μπορεί ο καθένας να διακρίνει είναι πως η Polyphony στηρίζει πάρα πολλά στον τομέα της παρουσίασης και ακόμα και από τώρα τα πάντα είναι τουλάχιστον εντυπωσιακά. Πολλά videos από τις πίστες βάζουν τον παίκτη στο κλίμα των αγώνων, ενώ η κάμερα συνεχώς αλλάζει, πλησιάζει και εκτελεί κοντινά πλάνα στα αυτοκίνητα, των οποίων η εμφάνιση είναι, απλά, καθηλωτική.

Η μηχανή γραφικών δείχνει να είναι ισχυρότερη από ποτέ, μιας και είναι σε θέση να παρουσιάζει τα πάντα τόσο καλοσχεδιασμένα, με 16 αυτοκίνητα να κινούνται ταυτόχρονα στην οθόνη, με πλειάδα εφέ και μάλιστα με την κρυστάλλινη εικόνα που εγγυώνται τα 1080p. Οι λεπτομέρειες είναι εξωπραγματικές, σε βαθμό όπου οι μη μυημένοι θα δυσκολευτούν να πιστέψουν πως τα όσα παρακολουθούν δεν είναι αληθινά. Κερασάκι στην τούρτα το εσωτερικό των οχημάτων όπου έχουν αναπαραχθεί πιστά τα πάντα, με την in-car κάμερα να κάνει την διαφορά, ενώ και η φιγούρα του οδηγού θέτει νέα στάνταρ. Γενικότερα, ο τεχνικός τομέας είναι υπερβολικά ανεπτυγμένος.

Προβλήματα σαφώς και υπάρχουν, με σημαντικότερο την πτώση του frame rate, μιας και παρόλο που την περισσότερη ώρα βρίσκεται σταθερά στα 60 καρέ, στις στροφές και με πολλά οχήματα επί της οθόνης, ο ρυθμός δείχνει να πέφτει αισθητά. Παράλληλα, τα εφέ πολλές φορές αγγίζουν τα όρια της υπερβολής, η ταχύτητα δεν είναι και τόσο ρεαλιστική  ενώ και το tearing είναι αρκετά έντονο. Ο ήχος από την άλλη είναι πολύ καλός και με τον ανάλογο εξοπλισμό -η επιτάχυνση μιας Ferrari θα προκαλέσει έντονες συγκινήσεις… Σαφώς και το Gran Turismo 5 είναι ένας από τους πλέον αναμενόμενους τίτλους για το Playstation 3 και αυτό η Polyphony Digital το γνωρίζει. Το Prologue είναι αλήθεια πως περισσότερο ανοίγει την όρεξη  μιας και συνολικά δεν ικανοποιεί, ενώ και σαν διάρκεια είναι υπερβολικά σύντομο. Περισσότερο στοχεύει στον εντυπωσιασμό μέσω των εκπληκτικών του γραφικών, κρατώντας ακόμα κρυφά τα χαρτιά του σε επίπεδο simulation. Η κυκλοφορία του πλήρους τίτλου βρίσκεται περίπου ένα χρόνο μακριά, οπότε υπάρχει περιθώριο για βελτιώσεις και ελπίδα όλων είναι η συνολική προσπάθεια να μην αναλωθεί στο σχεδιασμό όσο το δυνατό περισσοτέρων οχημάτων –διαδικασία σημαντικά χρονοβόρα.

Το GameOver για την ώρα αρκείται σε αυτήν την πρώτη παρουσίαση, αποφεύγοντας παράλληλα να σχολιάσει τις φήμες που κυκλοφορούν σχετικά με το damage model, την εναλλαγή ώρας διεξαγωγής των αγώνων, τα καιρικά εφέ και τις τόσες άλλες που ακούγονται, περιμένοντας κάτι επίσημο για να πάρει θέση. Το μόνο που είναι αναγκαίο να διευκρινιστεί κλείνοντας, είναι πως το Gran Turismo 5 Prologue θα είναι διαθέσιμο στην Ευρωπαϊκή αγορά τον ερχόμενο Μάρτιο.

Γιώργος Τσακίρογλου

{nomultithumb}

Γιώργος Τσακίρογλου
Γιώργος Τσακίρογλου

Τα videogames για τον Γιώργο δεν είναι τρόπος ζωής. Η μεγάλη αγάπη του παραμένουν οι δύο τροχοί και -αναπάντεχα- ό,τι ψηφιακό προσπαθεί να τους μοιάσει. Τα χρόνια πέρασαν και πλέον τα "παιχνίδια" αποτελούν ένα ευχάριστο διάλειμμα από την καθημερινότητα, αλλά πάντα ένα αναπόσπαστο κομμάτι της, όπως είναι η μουσική, οι βόλτες, τα ταξίδια και... οι σούζες!

Άρθρα: 4264

Υποβολή απάντησης