Αφιέρωμα – Warren Spector

Ο «από μηχανής θεός» της βιομηχανίας

Ο «από μηχανής θεός» της βιομηχανίας

Λίγες συστάσεις χρειάζονται για τον Warren Spector, έναν game designer που έχει επηρεάσει το αντικείμενό του όσο λίγοι. Ο δημιουργός παιχνιδιών όπως το Deus Ex, το System Shock και το Thief, έθεσε τον πήχη ψηλά στα παιχνίδια με ελεύθερο gameplay. Η επιμονή του στην ελευθερία των επιλογών και η προσπάθειά του να αποδεσμεύσει τους παίκτες από περιορισμούς και όρια είναι στοιχεία που έχουν γίνει ορόσημο της πορείας του.

Ο Warren Spector γεννήθηκε τον Οκτώβριο του 1955 και μεγάλωσε στο Manhattan. Από νωρίς έδειξε την αγάπη του για τον κινηματογράφο, μιας και από τα 13 του χρόνια ήθελε να γίνει κριτικός ταινιών, κάτι που τον βοήθησε αρκετά στην μετέπειτα πορεία του. Η οικογένεια του δεν είχε ιδιαίτερη σχέση με τον κόσμο των βιντεοπαιχνιδιών και τον ελεύθερο τους χρόνο προτιμούσαν να τον περνούν παίζοντας παραδοσιακά παιχνίδια, όπως είναι η monopoly, το σκάκι ή άλλα επιτραπέζια. Η πρώτη του επαφή με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια έγινε με τον τίτλο Dungeons & Dragons, ενώ η στιγμή που διαπίστωσε ότι τα παιχνίδια μπορούν να προσφέρουν κάτι πραγματικά εκπληκτικό και να αλλάξουν τον κόσμο, ήταν όταν πήγε καλεσμένος σε πάρτι φίλου του και εκεί είδε είκοσι άτομα καθηλωμένα μπροστά από μία τηλεόραση να παίζουν το Star Raider στο Atari 800.

Το Dungeons & Dragons είναι ένας τίτλος σταθμός για τον Spector, που φαίνεται πως, πέρα από την τεράστια αδυναμία και αγάπη που τρέφει, τον έχει επηρεάσει και ως game designer. Μάλιστα, σε συνέντευξή του στο GameOver είχε δηλώσει: «Είναι αστείο – έχω περάσει το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας μου προσπαθώντας να αναπαράγω στα παιχνίδια μου το συναίσθημα που είχα το 1978, όταν έπαιξα για πρώτη φορά Dungeons & Dragons. Πραγματικά, κάθε μέρα γυρίζω προς το Βορρά, προς τη Lake Geneva, Wisconsin, όπου ο Gary Gygax και ο Dave Arneson δημιούργησαν το D&D, και λέω μια μικρή ευχαριστήρια προσευχή γι’ αυτούς, είναι τρέλα.»

spector

Σπούδασε στο πανεπιστήμιο του Northwestern στο Illinois και απέκτησε Bachelor στην Επικοινωνία. Συνέχισε τις σπουδές του παίρνοντας Master με ειδίκευση στην τηλεόραση, το ραδιόφωνο και τον κινηματογράφο από το πανεπιστήμιο του Texas το 1980, ενώ η διατριβή του ήταν μια κριτική προσέγγιση στην ιστορία των cartoons της Warner Bros. Ο Warren, αντιμετωπίζοντας εκείνη την εποχή οικονομικά προβλήματα και μην ξέροντας πώς θα πληρώσει το ενοίκιο του επόμενου μήνα, δέχτηκε να δουλέψει ως συντάκτης στο περιοδικό Space Gamer. Η πρόταση μάλιστα έγινε εντελώς τυχαία, αφού ένας φίλος του, που τον γνώριζε από την εφημερίδα του πανεπιστημίου, σκέφτηκε ότι θα ήταν κατάλληλος για αυτή τη θέση.

Έτσι, το φθινόπωρο του ’83 ξεκίνησε να δημοσιεύει τα πρώτα του άρθρα, ενώ πολύ σύντομα έγινε αρχισυντάκτης στην Steve Jackson Games, την εταιρία που κατείχε το Space Gamer. Στη συνέχεια εργάστηκε στην TSR (δημιουργό του Dungeons & Dragons) για μικρό χρονικό διάστημα, ενώ στη συνέχεια μεταπήδησε στην Origin, όπου δημιούργησε το, εντυπωσιακό για την εποχή του, Wing Commander. Ο Richard Garriott, βλέποντας τις δυνατότητες του Spector, έγινε μέντοράς του.

Μαζί έφτιαξαν το Ultima VI: The False Prophet, ενώ η υπέρβαση έγινε με το Ultima Underworld: The Stygian Abyss, που στην πραγματικότητα ήταν το πρώτο first person RPG σε τρισδιάστατο περιβάλλον, το οποίο εισήγαγε μια πληθώρα καινοτομιών. Τεράστια dungeons με χιλιάδες μυστικά, κρυφές περιοχές, παγίδες και εχθρούς, ήταν τα στοιχεία που συνέθεσαν ένα παιχνίδι ιδιαίτερα δύσκολο και απαιτητικό, μα ταυτόχρονα πολύ εθιστικό. Τα επόμενα χρόνια βρήκαν τον Spector να ασχολείται με την ανάπτυξη τίτλων που θα αποτελούσαν συνέχειες των Ultima αλλά και του Wing Commander.

system shock 3 spector shodan

Ο Spector, κουρασμένος από τα fantasy games, αποφάσισε να ασχοληθεί με κάτι εντελώς διαφορετικό, έτσι το 1994 κυκλοφόρησε το System Shock. Πρόκειται για ένα sci-fi FPS/RPG, με στοιχεία survival horror και cyberpunk αισθητική. Το σενάριο, το open-ended gameplay, η δυνατότητα επιλογών, αλλά και η καθηλωτική του ατμόσφαιρά είναι μερικά από τα στοιχεία που έκαναν τον τίτλο να ξεχωρίσει. Το System Shock αποτέλεσε πηγή έμπνευσης πολλών δημιουργών -μεταξύ άλλων και του Ken Levine- και επηρέασε πολλούς από τους μετέπειτα τίτλους της βιομηχανίας

Το 1996 ο Spector αποφάσισε να αποχωρήσει από την εταιρεία Origin για να δουλέψει ως producer για παιχνίδια ρόλων στην Looking Glass Studios. Έτσι, το 1998 ακόμη ένας μεγάλος τίτλος κυκλοφόρησε με τη συμμετοχή του Spector, το Thief: The Dark Project. Σε όλα τα παιχνίδια Thief ελέγχουμε τον χαρακτήρα Garrett, ο οποίος είναι κλέφτης. Αυτό έχει σαν συνέπεια να κινείται αθόρυβα μέσα στις σκιές, ώστε να αποφεύγει τυχόν συναντήσεις με φρουρούς, αλλά και με άλλους ανθρώπους. Η δράση του παιχνιδιού διαδραματίζεται σε μια φανταστική πόλη που ονομάζεται «The City». Το πολύ καλό lore του παιχνιδιού, σε συνάρτηση με την ιδιαίτερα πολύπλοκη τεχνητή νοημοσύνη και το πρωτότυπο gameplay, έκαναν τον τίτλο να αποσπάσει θετικές κριτικές από τον Τύπο και θερμή υποδοχή από το κοινό.

Όμως, πριν το Thief: The Dark Project ολοκληρωθεί, το φθινόπωρο του 1997, μετά από παρακλήσεις του John Romero, ο Spector αποφάσισε να δεχτεί να ιδρύσει το παράρτημα της Ion Storm στο Austin του Texas. Το πρώτο project της νεοσυσταθείσας ομάδας ήταν το Deus Ex. Ένας τίτλος που δε θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι συντάραξε τον gaming κόσμο. Στο Deus Ex, o Warren Spector αναφέρεται σε παγκόσμιες συνομωσίες που σκοπό έχουν τον απόλυτο έλεγχο της ανθρωπότητας και την κυριαρχία μιας κοινωνικής ελίτ, ενώ κάνει λόγο για τη διάβρωση των διεθνών οργανισμών που χρησιμοποιούν τα ειρηνευτικά μέσα προς ίδιον όφελος, και για ανθρώπους που, προκειμένου να πετύχουν το σκοπό τους, μπορούν χωρίς δεύτερη σκέψη να απαρνηθούν την ανθρώπινη φύση τους.

deus ex wall 298 b2article artwork

Μυστικές οργανώσεις, αιρέσεις, σκοτεινές αδελφότητες, mind control, βιοτεχνολογία, κλωνοποίηση και νανοτεχνολογία, είναι μερικά από τα θέματα που πραγματεύεται ο τίτλος, χωρίς να χαθούν οι λεπτές ισορροπίες που θα οδηγούσαν σε ένα αστείο αποτέλεσμα. Στο Deus Ex έχουμε τον έλεγχο του αντιτρομοκρατικού πράκτορα-εκτελεστή της UNATCO (United Nations Anti-Terrorist Coalition) J.C. Denton, ο οποίος έχει ενισχυθεί βίο-γενετικά με διάφορα εμφυτεύματα (augmentations).

Η UNATCO, εκτός από τους τρομοκράτες, αντιμετωπίζει την εξάπλωση μιας παγκόσμιας επιδημίας, μιας θανατηφόρας αρρώστιας, γνωστής ως “Grey Death”. Παρόλο που υπάρχει η θεραπεία με το κωδικό όνομα «Αμβροσία», η μαζική παραγωγή και η χορήγησή της καθυστερεί ανεξήγητα, αφήνοντας τον πληθυσμό να υποφέρει. Η τρομοκρατική οργάνωση N.S.F. (National Secessionist Force) πιστεύει πως η θεραπεία μπλοκάρεται από μυστικές οργανώσεις και κάνει επιθέσεις με σκοπό να κλέψει την Αμβροσία. Η απίστευτη ελευθερία κινήσεων και επιλογών, σε συνάρτηση με το βαθύ gameplay, ήταν από τα μεγάλα ατού του τίτλου.

Μετά το Deus Ex ακολούθησε το Deus Ex: Invisible War. Το δεύτερο μέρος δεν έγινε αποδεκτό με την ίδια θέρμη, με συνέπεια να λάβει αρνητικές κριτικές από τον Τύπο. Αυτό συνέβη γιατί το gameplay του είχε απλουστευτεί, προφανώς για να γίνει βατό από το ευρύτερο κοινό, απογοητεύοντας όμως τους οπαδούς του αρχικού τίτλου. Τα επόμενα χρόνια βρήκαν τον Spector να ασχολείται με το sequel του Thief, που ακολούθησε τα επιτυχημένα βήματα του προκατόχου του.

Ο Spector κατέπληξε τον κόσμο, όταν το 2007 πούλησε την εταιρεία του, Junction Point, στη Disney. Υπό τη σκέπη της Disney, ο Warren ανέπτυξε το Epic Mickey ως αποκλειστικότητα για το Wii. Παρόλες τις χλιαρές κριτικές, ο τίτλος κατάφερε να πουλήσει πάνω από 1,3 εκατομμύρια αντίτυπα τον πρώτο μήνα κυκλοφορίας του, ανοίγοντας το δρόμο για τη συνέχεια των περιπετειών του Mickey στο θαυμαστό κόσμο των βιντεοπαιχνιδιών. Ο Warren, για ακόμη μία φορά, θέλησε να δώσει ελευθερία στις επιλογές του παίκτη. Έτσι, ο παίκτης μπορεί να επιλέξει ανάμεσα στον «ηθικό τρόπο» με τη χρήση μπογιάς, αλλά και στον ταχύτερο και περισσότερο καταστροφικό τρόπο της χρήσης διαλυτικού.

Το sequel Epic Mickey 2: The Power of Two είναι εδώ και αρκετό διάστημα διαθέσιμο στα καταστήματα, φέρνοντας co-op στη σειρά, με τον Mickey Mouse και τον συμπρωταγωνιστή του, Oswald the Lucky Rabbit -τον ξεχασμένο χαρακτήρα-μασκότ της Disney από τη δεκαετία του ’20-, να είναι έτοιμοι για νέες προκλήσεις. Είναι εμφανές ότι η δημιουργικότητα του Warren Spector δεν σταμάτησε ποτέ να μας εκπλήσσει όλα αυτά τα χρόνια, όμως αυτό που δεν θα θέλαμε σε καμία περίπτωση όλοι εμείς που θαυμάζουμε τη δουλειά του, είναι να περιοριστεί μόνο στα “Mickey” ή στους γνωστούς χαρακτήρες της Disney, αλλά να δημιουργήσει και άλλους δικούς του, καινούργιους κόσμους, γεμάτους ελευθερία και επιλογές, όπως μόνο εκείνος ξέρει να φτιάχνει καλύτερα.

Μαρία Γούναρη

{nomultithumb}

Μαρία Γούναρη
Μαρία Γούναρη
Άρθρα: 115

Υποβολή απάντησης