F1 2014

Όταν η F1 πειραματίζεται, η Codemasters κάπου χάνεται.


Όταν η F1 πειραματίζεται, η Codemasters κάπου χάνεται.


Η Formula 1 άλλαξε. Αυτό είναι κάτι κοινώς αποδεκτό. Ο Bernie Ecclestone και το επιτελείο του, πειραματιζόμενοι για ακόμα μία φορά, θεώρησαν πως ο θεσμός έπρεπε να εκσυγχρονιστεί, να γίνει περισσότερο φιλικός, προσιτός αλλά και ανταγωνιστικός από άποψη θεάματος. Εν μέρει το εγχείρημα στέφθηκε με επιτυχία μιας και η τράπουλα ανακατεύτηκε για ακόμα μια φορά και οι πάλαι ποτέ ισχυροί του χώρου, βρέθηκαν απροετοίμαστοι, αναζητώντας του λόγους για το τι πήγε στραβά. Το ερώτημα, όμως, που γεννάται είναι αν τελικά αυτές οι αλλαγές είναι αρεστές στο κοινό και η απάντηση κατά γενική ομολογία είναι πως, κάπου στην πορεία, η ουσία χάθηκε. Μονοθέσια άσχημα στην εμφάνιση και στον ήχο, ιβρυδικά αδύναμα από άποψη ισχύος κινητήρα και με οδηγούς που μέσα στα πλαίσια των συμβολαίων τους, αρνούνται να πάρουν επίσημα θέση. Οπότε φανταστείτε όλα τα παραπάνω στριμωγμένα σε έναν ψηφιακό δίσκο με την μορφή ενός videogame και προσπαθήστε να έρθετε στη θέση της Codemasters, που ατυχώς παραδίδει τη χειρότερη της πρόταση για την αγαπημένη σειρά μέχρι σήμερα.

Φυσικά όπως συμβαίνει κάθε χρόνο, η δοκιμή ενός F1 τίτλου κρίνεται με βάση τη λογική αλλά και την οδηγική απόλαυση, άσχετα αν ελάχιστοι άνθρωποι στον κόσμο μπορούν να κρίνουν αν τα όσα συναντήσουν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Ωστόσο, θέλουμε να πιστεύουμε πως το ποσοστό εξομοίωσης βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα, χωρίς ποτέ όμως ο τίτλος να γίνεται απρόσιτος ή δύσκολος. Δυνατότητες παραμετροποίησης και βοηθειών υπάρχουν πολλές αλλα τελικά τα πάντα κρίνονται στην πίστα, οπότε ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά.

f1-2014-review-01

Κατόπιν της αδιάφορης εισαγωγικής σκηνής, ο παίκτης μεταφέρεται στο κεντρικό μενού. Η αεροδυναμική σύραγγα που εμφανίστηκε πέρυσι φέτος απουσιάζει και έτσι το εκάστοτε μονοθέσιο βρίσκεται σταθμευμένο σε ένα σημείο μιας διαδρομής, τυχαίας φυσικά επιλογής. Τα πάντα ακολουθούν τη λογική της περυσινής έκδοσης, σε σχεδόν σκανδαλιστικό βαιμό, με την Codemasters να παρουσιάζει έντονα σημάδια αντιγραφής, ίσως και κούρασης. Οι επιλογές είναι ακριβώς οι ίδιες, χωρισμένες στις ίδιες ακριβώς ενότητες και με τα ίδια λιτά αλλά μοντέρνα εικονίδια, αλλά με μία βασική παράλειψη. Το classic mode λάμπει δια της απουσίας του και ενώ το κοινό ανέμενε σημαντικές προσθήκες από πέρυσι –τουλάχιστον αυτά είχε υποσχεθεί η ομάδα ανάπτυξης- τελικά όλοι έμειναν με τις υποσχέσεις.

Ειδοποιός διαφορά είναι πως στο career mode μπορεί να λάβει μέρος ο καθένας με την ομάδα της επιλογής του, ενώ για τους μη μυημένους, η Codemasters εισάγει ένα νέο, ακόμα πιο χαμηλό επίπεδο δυσκολίας, τσαλακώνοντας την κατά τα άλλα σοβαρή εικόνα της δημιουργίας της. Και αυτό διότι το πάτημα του γκαζιού όταν και αν θέλει κάποιος καθώς και η διακοσμητική παρουσία του χρήστη στο τιμόνι (που έρχονται με αυτό το mode), είναι προτάσεις που ακούγονται αστείες για μία πρόταση που καταπιάνεται με την κορωνίδα –αν είναι ακόμα…- του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Γενικότερα η περιήγηση στο κεντρικό μενού επιλογών θα γεμίσει τον καθένα με σκέψεις και ανσυχίες για τη συνέχεια, οπότε η λύση είναι μία. Επιλογή μονοθεσίου και διαδρομής και κατευθείαν στην πίστα. Βέβαια, η εταιρία παρέχει τη δυνατότητα ο τίτλος να ρυθμίσει αυτόματα αρκετές παραμέτρους μέσω του γνωστού evaluation test, αλλά εννοείται πως ο παίκτης είναι αυτός που θα φέρει τα πάντα στα μέτρα του, απενεργοποιώντας ή όχι τις πολλές υποβοηθήσεις στην οδήγηση.

f1-2014-review-02

Η δοκιμή του F1 2014 βασίστηκε κυρίως στην έκδοση του τίτλου για το Xbox 360, αλλά από περιέργεια ρίξαμε μια ματιά και στην αντίστοιχη στο PC, για την οποία θα αναφερθούμε αργότερα. Δυστυχώς, ο τίτλος έχει κληρονομήσει μερικά από τα λαθάκια που εντοπίστηκαν πέρυσι σε ό,τι έχει να κάνει με τον έλεγχο, και έτσι το χειριστήριο της κονσόλας της Microsoft φαίνεται να αντιμετωπίζει ορισμένα προβλήματα. Αυτά αφορούν κυρίως την αμεσότητα του απότομου ανοίγματος του γκαζιού, μιας και υπάρχει μια μικρή καθυστέρηση από τη στιγμή που ο χρήστης θα πατήσει τέρμα το right trigger μέχρι να δει τα αποτελέσματα των πράξεων του επί της οθόνης. Βέβαια όπως συμβαίνει σχεδόν πάντα, η επένδυση σε μια τιμονιέρα είναι η πλέον ενδεδειγμένη λύση, μιας και τοι παραπάνω ατόπημα σχεδόν εξαφανίζεται.

Δυστυχώς, η νέα εποχή της Formula 1 δεν δείχνει να είναι και τόσο ενδιαφέρουσα, τουλάχιστον σε ό,τι έχει να κάνει με τη μορφή της σαν videogame, ειδικά αν ο παίκτης έχει ασχοληθεί με παλιότερες προτάσεις της σειράς. Το δυσάρεστο της υπόθεσης είναι ότι συνεχώς δημιουργείται η εντύπωση πως ο χρήστης έχει στα χέρια του ένα υπέρ-τροφοδοτούμενο “αμαξάκι” χαμηλού κυβισμού, το οποίο με κάποιες state of the art τεχνολογίες, καταφέρνει να αγγίξει υψηλές ταχύτητες. Που, αν το καλοσκεφτεί κάποιος, αυτό συμβαίνει και στην πραγματικότητα, την οποία η Codemasters αρκετά επιτυχημένα φαίνεται να έχει αντιγράψει. Η οδήγηση στο όριο είναι ίσως ευκολότερη από ποτέ άλλοτε, μιας και πλέον οι τελικές ταχύτητες δεν είναι τόσο υψηλές ενώ και οι ταχύτεροι γύροι υστερούν κατά πολύ σε σχέση με το παρελθόν. Παράλληλα, οι νέοι κανονισμοί έχουν επηρεάσει και τα συστήματα πέδησης και έτσι το φρενάρισμα είναι ίσως περισσότερο δύστροπο από όσο θα έπρεπε, ενώ η προαιρετική παρουσία του ABS μοιάζει για ακόμα μια φορά εκτός τόπου και χρόνου.

f1-2014-review-03

Με αφορμή όλα τα παραπάνω, θεωρήθηκε επιτακτική η δοκιμή της έκδοσης του τίτλου για το PC με την χρήση μιας τιμονιέρας, μιας και στη συγκεκριμένη περίπτωση οι ρυθμίσεις είναι σαφώς περισσότερες. Δυστυχώς οι εικόνα δεν άλλαξε σημαντικά, τουλάχιστον όχι όσο φανταζόμασταν, αν και ευτυχώς το φρενάρισμα απέκτησε μια ελαφρώς πιο απαιτητική μορφή. Παράλληλα, επιλέγοντας έναν καλό μίκτη, ο πεντακάναλος ήχος έφερε στο προσκήνιο το έντονο “σφύριγμα” του turbo, κάτι που είναι αντιληπτό και στην έκδοση για κονσόλες, όχι όμως δίχως την παρουσία έξτρα εξοπλισμού. Κατά τα άλλα, το F1 2014 ακολουθεί την παράδοση της σειράς στους υπόλοιπους τομείς. Οι αντίπαλοι για ακόμα μια χρονιά θα δυσκολέψουν αρκετά τον παίκτη, αλλά ποτέ δεν θα κλέψουν ή θα επιχειρήσουν κάτι πέρα από το γράμμα των κανονισμών.

Η αγγλική καταγωγή της ομάδας ανάπτυξης ίσως και να δικαιολογεί την υπερβολική αγάπη προς τον Lewis Hamilton, αλλά η καθυστερημένη κυκλοφορία του τίτλου, σε σχέση με τη ροή του πραγματικού πρωταθλήματος, αποτελεί εμπόδιο για την μη τήρηση των ισορροπιών. Η Codemasters φαίνεται να κινήθηκε με βάση τη λογική, παρουσιάζοντας πανίσχυρες τις Ferrari και Red Bull –για την Mercedes ευτυχώς έπεσαν μέσα- αλλά είναι απαράδεκτο να βλέπει κανείς την Williams να βρίσκεται τόσο πίσω ή ακόμα χειρότερο ο Daniel Ricciardo να έχει εξαφανιστεί από τον Sebastian Vettel. Σε τεχνικό τομέα ο τίτλος συνεχίζει να εντυπωσιάζει, τουλάχιστον στις κονσόλες, παρουσιάζοντας μονοθέσια που είναι εφοδιασμένα ακόμα και με τις πλέον μικρές, σχεδόν μη ορατές στο γυμνό μάτι, λεπτομέρειες. Παρά την κίνηση στην πρώτη στροφή κατόπιν μιας εκκίνησης, η μηχανή γραφικών δεν φαίνεται να δυσκολεύεται ποτέ, διατηρώντας το frame rate σε υψηλά και πάντοτε σταθερά επίπεδα. Κοιτάζοντας όμως κάποιος το F1 2014 συνολικά, ανακαλύπτει πως τα πάντα έχουν το τίμημά τους και έτσι οχήματα, δέντρα ή ακόμα και κτίρια που δεν βρίσκονται στο προσκήνιο, έχουν μία σαφώς πρόχειρη, σχεδόν χοντροκομμένη εμφάνιση.

f1-2014-review-04

Για ακόμα μια φορά το damage model εντυπωσιάζει, το ίδιο και η μεταβολή των καιρικών συνθηκών και με άμεση επίπτωση στην πρόσφυση του οδοστρώματος αλλά καλό θα ήταν τα υπόλοιπα μονοθέσια να μην ήταν ντυμένα με τόσο υπερβολικές αντανακλάσεις, σε σημείο μάλιστα που θα πρέπει να φτάσει κάποιος δίπλα τους για να διακρίνει ποιο ακριβώς είναι. Κατά τα άλλα τα εφέ είναι όλα εντός κλίματος, αν και θεωρούμε πως η Codemasters είχε καθήκον να εισάγει νέα animation πανηγυρισμών των οδηγών, γιατί όλα –και όταν λέμε όλα το εννοούμε- έχουν μεταφερθεί από την περυσινή έκδοση.

Περνώντας στην έκδοση του F1 2014 για το PC, ο τίτλος από μόνος του δίνει την απάντηση για τους λόγους που η ομάδα ανάπτυξης δεν προχώρησε στην κυκλοφορία για τις νέες κονσόλες που κυκλοφορούν στην αγορά. Σίγουρα στις υψηλότερες αναλύσεις και ρυθμίζοντας τα γραφικά στο φουλ, η συγκεκριμένη έκδοση κάνει σκόνη τις αντίστοιχες για τα Xbox 360 και PlayStation 3, αλλά και πάλι το PC είναι ικανό για ακόμα μεγαλύτερα πράγματα. Μία νέα μηχανή γραφικών φαντάζει ως απαραίτητη για το μέλλον, η οποία θα αξιοποιήσει τις δυνατότητες τόσο ενός ισχυρού PC, όσο και των PlayStation 4 και Xbox One.

f1-2014-review-08

Φέτος είναι ίσως η πρώτη φορά που το κλείσιμο ενός review βασιζόμενο στην αγαπημένη μας Formula 1 δεν θα είναι διθυραμβικό ή έστω ελπιδοφόρο. Οι αλλαγές της FIA στους κανονισμούς έχουν άμεση επίπτωση στην πρόταση της Codemasters και παρόλο που τα πάντα φαίνονται να ακολουθούν την πραγματικότητα, κανείς δεν μπορεί να μας αλλάξει γνώμη πως η οδήγηση των σύγχρονων ιβρυδικών μονοθεσίων είναι δυστυχώς αδιάφορη. Παράλληλα, ορισμένα θεματάκια με το χειρισμό καθώς και οι περικοπές σε επίπεδο περιεχομένου, θέτουν το νέο αυτό τίτλο με την πλάτη στον τοίχο, απέναντι σε ένα κοινό που, κακά τα ψέματα, τα τελευταία χρόνια έχει καλομάθει σε παραγωγές υψηλού επιπέδου.

Γιώργος Τσακίρογλου
Γιώργος Τσακίρογλου

Τα videogames για τον Γιώργο δεν είναι τρόπος ζωής. Η μεγάλη αγάπη του παραμένουν οι δύο τροχοί και -αναπάντεχα- ό,τι ψηφιακό προσπαθεί να τους μοιάσει. Τα χρόνια πέρασαν και πλέον τα "παιχνίδια" αποτελούν ένα ευχάριστο διάλειμμα από την καθημερινότητα, αλλά πάντα ένα αναπόσπαστο κομμάτι της, όπως είναι η μουσική, οι βόλτες, τα ταξίδια και... οι σούζες!

Άρθρα: 4264

Υποβολή απάντησης