Σκέψεις
Το μέλλον της Nintendo.
Το μέλλον της Nintendo.
Και εκεί που κανένας δεν το περίμενε, ήρθε την προηγούμενη εβδομάδα μια είδηση-βόμβα: Η Nintendo συνεργάζεται με τον Ιαπωνικό κολοσσό DeNA για να φέρει όλα τα παιχνίδια που αποτελούν πνευματική ιδιοκτησία της (Intellectual Properties ή IPs) σε mobile συσκευές smartphones και tablets, να αναπτύξει το δικό της online οικοσύστημα, στο οποίο εκτός των ήδη υπαρχόντων Wii U και 3DS θα υπάρχει και ένα νέο hardware που θα φέρει τη βαρύγδουπη υπογραφή της εταιρίας του Κυότο, με την κωδική ονομασία Project NX. Τώρα που κόπασε ο καπνός, ήρθε η ώρα να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή και να βάλουμε τα κομμάτια του puzzle σε μια σειρά… και αν κάνετε λίγη υπομονή, στην επόμενη παράγραφο θα μάθετε γιατί η λέξη “puzzle” δεν επιλέχθηκε τυχαία.
Ο Shigeru Miyamoto είναι αδιαμφισβήτητα ένας από τους σημαντικότερους game designers στον πλανήτη. Το όνομά του έχει αναμιχθεί σε franchises με παιχνίδια εκατομμυρίων πωλήσεων όπως τα Super Mario, Legend of Zelda κ.λπ. Παρόλα αυτά, ο Miyamoto έχει δηλώσει επανειλημμένως πως δεν είναι gamer (ή, για την ακρίβεια, “hardcore” gamer) αλλά game-designer. Προτιμά να σπαταλά τον ελεύθερό του χρόνο σε άλλες ασχολίες, όπως την κηπουρική (από την οποία εμπνεύστηκε το Pikmin) και… το κολύμπι! Σε μια σχετικά πρόσφατη συνέντευξή του στο Official Nintendo Magazine, όταν ρωτήθηκε για το ποιο είναι το τελευταίο μη-Nintendo παιχνίδι που έπαιξε, ο Miyamoto έσπευσε να δηλώσει fan του Puzzle & Dragons.

Το Puzzle & Dragons αποτελεί φαινόμενο στην Ιαπωνία – ό,τι είναι το Angry Birds της Rovio για τη Δύση, είναι το Puzzle & Dragons της GungHo για την Ανατολή. Πρόκειται για ένα παιχνίδι που συνδυάζει τους μηχανισμούς match-3 (Bejewelled) με turn-based RPGs και την εθιστική συλλογή δράκων. Όπως ήταν αναμενόμενο, μετά τις δηλώσεις Miyamoto, η GungHo έσπευσε να έρθει σε επαφή με τη Nintendo. Έτσι, στο επόμενο κιόλας Nintendo Direct είχαμε την ανακοίνωση ότι το Puzzle & Dragons όχι μόνο θα κυκλοφορήσει σε κονσόλες της Nintendo, αλλά θα είναι και υπό την μορφή “Super Mario Edition”. Το ότι η Nintendo εμπιστεύεται το σημαντικότερο IP της (ο Super Mario ανταγωνίζεται σε αναγνωρισιμότητα τον Mickey Mouse) σε μια third-party εταιρία που αναπτύσσει mobile παιχνίδια λέει πολλά. Πάρα πολλά.
Έχουμε λοιπόν το πρώτο κομμάτι του puzzle: η Nintendo άρχισε να βλέπει με άλλο μάτι τα mobile παιχνίδια. Πάμε στο δεύτερο…
Ανέκαθεν στο διαδικτυακό κομμάτι η Nintendo έπασχε. Όταν στη προηγούμενη γενιά ο ανταγωνισμός είχε online πλατφόρμες όπως το PSN και το XBL, η Nintendo μας ανάγκαζε να… ανταλλάζουμε Friend Codes για να παίξουμε Super Smash Bros. Δεν είναι τυχαίο ότι το καλύτερο online στο Wii το είδαμε από έναν third-party τίτλο, το Monster Hunter Tri (η Capcom αγνόησε παντελώς την υπάρχουσα υποδομή και έστησε δικούς της dedicated servers). Όμως και στην τωρινή γενιά, παρά την εισαγωγή του Nintendo Network ID (NNID), τα πράγματα δεν έχουν στρώσει. Η Nintendo εξακολουθεί να μην έχει σύστημα λογαριασμών (accounts) χρηστών. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Πως εάν πάρω σε ένα ταξίδι μου το 3DS ή το Wii U, στα οποία έχω κατεβάσει διάφορους τίτλους, συνολικής αξίας αρκετών δεκάδων ευρώ και πέσω θύμα κλοπής, μαζί με την κονσόλα χάνω και όλη μου την ψηφιακή βιβλιοθήκη. Σε καμία περίπτωση δεν μπορώ απλά να αγοράσω μια νέα κονσόλα, να κάνω log-in και να κατεβάσω ξανά τα παιχνίδια μου. Πρόσφατα, το NNID απογυμνώθηκε εντελώς και φάνηκε πόσο απαρχαιωμένο είναι, όταν η Nintendo ανακοίνωσε την επίπονη διαδικασία μεταφοράς του από το παλιό στο νέο 3DS.
Αντί λοιπόν να επενδύσει σε R&D, η Nintendo αποφασίζει να συμμαχήσει με τον ιαπωνικό κολοσσό DeNA – μια εταιρία που στο παρελθόν παραλίγο να συμμαχήσει με… τη Sony! Η σχέση Nintendo-DeNA, αν και δεν έχει ούτε μήνα που τη μάθαμε επίσημα, δεν είναι κάτι που προέκυψε από τη μια μέρα στην άλλη, αλλά μέσα από ένα μακροχρόνιο φλερτ (όπως αποκάλυψε ο πρόεδρος της DeNA, ήταν σε επαφές με τη Nintendo από το 2010). Στο φλερτ αυτό, το ρόλο του αρσενικού, δηλαδή του διεκδικητή, τον είχε η DeNA ενώ το ρόλο του θηλυκού, η Nintendo, η οποία φρόντισε να το παίξει τόσο δύσκολη όσο πρέπει και στο τέλος να ενδώσει στον πειρασμό. Η μεν DeNA αναγνώρισε τη δύναμη των IPs της Nintendo και ήθελε πάση θυσία να κυκλοφορήσει mobile τίτλους με αυτά (όπως έκανε και στο παρελθόν με τις Disney/ Marvel) ενώ η Nintendo χρειαζόταν τη τεχνογνωσία της DeNA για να δημιουργήσει ένα online οικοσύστημα για τις κονσόλες της (τωρινής και επόμενης γενιάς) εφάμιλλο του ανταγωνισμού.
Τι σημαίνει πρακτικά για εμάς τους gamers αυτή η συμμαχία; Ότι στο πολύ άμεσο μέλλον, θα δούμε mobile παιχνίδια με Nintendo IPs ανεπτυγμένα από τα studios της DeNA. Αν κρίνουμε από το παρελθόν της DeNA, μιλάμε για παιχνίδια του τύπου Legend of Zelda TD ή Mario Crush Saga. Από πλευράς Nintendo, ξεκαθαρίστηκε ότι δεν θα δούμε Ports από Wii/ 3DS ακόμα και Virtual Console (δηλαδή παιχνίδια που κατασκευάστηκαν με λογική να παιχτούν με παραδοσιακά controllers).
Η Nintendo όμως, έχει και κάτι άλλο να κερδίσει ή τουλάχιστον έτσι πιστεύει. Ένα μεγαλύτερο κοινό. Ο αριθμός των κατόχων smart devices είναι τρομακτικός. Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι σε μερικά χρόνια δε θα υπάρχει ούτε ένα νοικοκυριό χωρίς ένα tablet ή smartphone (Android, iPhone, Windows Phone κ.λπ.). Η Nintendo πιστεύει ότι με την παραπάνω κίνηση, θα φέρει σε επαφή ένα τεράστιο νέο κοινό με χαρακτήρες όπως τον Mario, τoν Link, τη Samus Aran και τον Fox Mc Cloud. Αυτό είναι φυσικά σωστό. Επίσης πιστεύει πως όταν οι καταναλωτές αναζητήσουν περισσότερα παιχνίδια με τους παραπάνω ήρωες, θα στραφούν στις dedicated gaming κονσόλες της. Ουσιαστικά, πιστεύει πως θα “ψαρέψει” στον τεράστιο ωκεανό των χρηστών των smart- devices και θα τους μετατρέψει σε gamers των κονσολών της. Αυτή η κίνηση, κατά τη γνώμη μου, δε θα της βγει. Δεν αμφιβάλω ότι τα mobile apps θα πάνε ανέλπιστα καλά, αλλά αμφιβάλλω στο ότι θα καταφέρει να χτίσει έναν ευρύτερο πυρήνα οπαδών. Δείτε την αντιστοιχία Wii/Wii U. Το Wii τα πήγε εξαιρετικά, αλλά σε καμία περίπτωση το κοινό του δεν ακολούθησε την πιο “hardcore gaming” προσέγγιση του Wii U.

Για το τέλος, έχουμε το καλύτερο, το Project NX. Δεν έχουμε ιδέα για το τι πρόκειται πέρα από το ότι: είναι hardware που φέρει την υπογραφή της Nintendo, θα έχει ένα τελείως νέο concept και σε πρώτη φάση έρχεται να συνυπάρξει με τις άλλες δύο κονσόλες της Nintendo. Πρόκειται για dedicated gaming σύστημα, επομένως δε μιλάμε για το QoL (Quality of Life) Project που ανακοίνωσε η Nintendo πέρυσι. Ίσως πρόκειται για κάποια smart-device που έρχεται στην αγορά με τη λογική να πάρει μερίδιο της πίτας από τα Android/ iOS, εκμεταλλευόμενη και το timing των κυκλοφοριών των Nintendo IPs στο marketplace… Σίγουρα πάντως θα το μάθουμε στην Ε3 του 2016. Μέχρι τότε υπομονή…
Πριν κλείσουμε, να υπενθυμίσουμε ότι η Nintendo αποτελεί τη μακροβιότερη και πιο ευέλικτη εταιρία που ασχολείται με ό,τι έχει να κάνει με την ευρύτερη έννοια της ψυχαγωγίας. Έχοντας ιδρυθεί το 1889, με επιχειρήσεις που έχουν να κάνουν με τραπουλόχαρτα ως… ροζ ξενοδοχεία, κατέληξε στην ηλεκτρονική ψυχαγωγία και το gaming (1974 και μετά). Αν το NES δεν είχε κυκλοφορήσει, η βιομηχανία ίσως να μην είχε ανακάμψει από το crash του 1983 και σίγουρα να μην είχε ποτέ τη σύγχρονη μορφή που ξέρουμε. Η Nintendo έχει αποδείξει ότι έχει την ικανότητα να προσαρμόζεται με τη ροή της ιστορίας και τα trends των εποχών – άλλοτε θέτοντας τα νέα (π.χ. αναλογικός μοχλός στο N64, motion controls στο Wii) και άλλοτε αναγκαζόμενη να προσαρμοστεί σε αυτά τα νέα δεδομένα, όπως συνέβη τώρα. Το σίγουρο είναι ότι πάντα καταφέρνει να επιβιώσει και να μας εκπλήσσει.