Max Payne 3

Η πτώση και η αναγέννηση ενός θρύλου

Η πτώση και η αναγέννηση ενός θρύλου

Εννέα χρόνια πέρασαν από την τελευταία περιπέτεια του Max Payne, από το 2003 δηλαδή όταν κυκλοφόρησε το δεύτερο μέρος της σειράς από τη δημιουργό του Alan Wake, τη φινλανδική ομάδα ανάπτυξης Remedy. Πλέον, η σειρά "υιοθετήθηκε" από τον "κολοσσό" που ακούει στο όνομα Rockstar (τη δημιουργό της σειράς Grand Theft Auto) και οι απαιτήσεις για το τρίτο μέρος της σειράς εκτοξεύθηκαν κατακόρυφα. Ωστόσο, το Max Payne 3 ίσως και να μην είναι αυτό που ίσως πολλοί φίλοι της σειράς θα περίμεναν.

Max, you are different

Η σειρά, όπως γράψαμε παραπάνω, άλλαξε χέρια και, όπως είναι λογικό, άλλαξε και μορφή. Ο βασικός πυρήνας φυσικά και παραμένει η ακατάπαυστη δράση, αλλά η noir και "ψυχοπλακωτική" ατμόσφαιρα των παλαιών επεισοδίων απουσιάζει. Η Rockstar θέλησε να οδηγήσει το franchise σε πιο κινηματογραφικά μονοπάτια και εκεί τα καταφέρνει εξαιρετικά.

Η απουσία, όμως, της παλιάς ατμόσφαιρας θα στεναχωρήσει αρκετούς. Η Remedy αντί για cut scenes, για οικονομικούς λόγους κυρίως, είχε επιλέξει να παρουσιάζει την πλοκή μέσα από σελίδες comics, κάτι που εν τέλει προσέφερε τα μέγιστα στη δημιουργία αυτής της "noir" ατμόσφαιρας που αγαπήσαμε. Η Rockstar, όπως είναι λογικό, δε θα μπορούσε εν έτει 2012 να παρουσιάζει την ιστορία με την ίδια τεχνική, ειδικά όταν διαθέτει τεράστια οικονομική επάρκεια. Έτσι, η σειρά για πρώτη φορά παρουσιάζει και εξελίσσει την πλοκή μέσα από κινηματογραφικές σκηνές γεμάτες δράση.

Ωστόσο, η Rockstar, γνωρίζοντας καλά ότι οι οπαδοί είχαν λατρέψει αυτή την κίνηση της Remedy, πρόσθεσε μερικά έξυπνα στοιχεία comic κατά τη διάρκεια των χρόνων φόρτωσης και των cut scenes. Παραδείγματος χάρη, βασικά σημεία των διαλόγων "εμφανίζονται" σε διάφορες γωνίες της οθόνης, ενώ συχνά οι κινηματογραφικές σκηνές διακόπτονται για δέκατα του δευτερολέπτου και η οθόνη "κόβεται" σε κομμάτια όπως σε μία σελίδα comic, ξυπνώντας ωραίες αναμνήσεις και αποδεικνύοντας με τον καλύτερο τρόπο ότι ο παλιός τρόπος παρουσίασης μπορεί να "δέσει" άριστα με τις σύγχρονες κινηματογραφικές σκηνές.

Πέρα από τα παραπάνω, η Rockstar -προκειμένου να υπενθυμίζει διαρκώς στους παίκτες ότι ασχολούνται με ένα Max Payne- χρησιμοποίησε ίδιο HUD, ίδιο τρόπο θεραπείας των πληγών (painkillers), ενώ οι φίλοι της σειράς θα χαρούν όταν μάθουν ότι οι μονόλογοι του Max δεν απουσιάζουν και από το τρίτο επεισόδιο. Καθ’ όλη τη διάρκεια του παιχνιδιού θα ακούμε τις σκέψεις του πρωταγωνιστή, οι οποίες περιστρέφονται γύρω από την κατηφορική πορεία που πήρε η ζωή του.

Μax Payne 3 – Η ιστορία

Ο Max, χρόνια μετά το θάνατο του Vladimir, έχει καταντήσει ένας "τραγικός" χαρακτήρας, εθισμένος στο ποτό και τα παυσίπονα, αφού έχει χάσει και τις τρεις γυναίκες που αγάπησε. Μένοντας στο New Jersey, θα συναντηθεί με τον παλιό του γνώριμο από την Ακαδημία, Raul Passos, ο οποίος προθυμοποιείται να βγάλει τον Max από την μιζέρια του, τάζοντάς του δουλειά στη μακρινή Βραζιλία. Έτσι, οι δύο γνωστοί καταλήγουν στην ιδιωτική προστασία της "αφρόκρεμας" του Σάο Πάολο.

Ο Max, όμως, μη μπορώντας να κρατηθεί μακριά από το ουίσκι, αδυνατεί να φέρει ακόμα και αυτή την εύκολη αποστολή εις πέρας, με αποτέλεσμα να απαχθεί η γυναίκα του αφεντικού του. Θολωμένος από οργή, θα κινήσει γη και ουρανό όχι μόνο για να βρει την γυναίκα του αφεντικού του και να αποκαταστήσει τη χαμένη του αξιοπρέπεια, αλλά και για να βρει επιτέλους το χαμένο του εαυτό μακριά από τις καταχρήσεις.

Η Rockstar μπορεί να μην έδωσε μια ιστορία που θα κάνει τα… σαγόνια μας να πέφτουν στο πάτωμα, αλλά ο συγγραφέας Dan Houser, ο οποίος είναι υπεύθυνος για τις ιστορίες του Red Dead Redemption και των περισσοτέρων εκ των Grand Theft Auto, αποδεικνύει περίτρανα πως μπορεί να καθηλώσει τον παίκτη στην πολυθρόνα του, κλιμακώνοντας το σασπένς και την αγωνία, κεφάλαιο με το κεφάλαιο. Αξίζει όμως, να αναφέρουμε πως οι διαπλοκές που κρύβονται πίσω από την υπόθεση και ο τρόπος με τον οποίο αυτή εξελίσσεται, θυμίζουν έντονα τη σειρά GTA και όχι το franchise Max Payne.

Gameplay – Αλλαγές και προσθήκες

Το gameplay του παιχνιδιού έχει παραμείνει αναλλοίωτο και οι φίλοι της σειράς θα νοιώσουν οικία από τα πρώτα λεπτά του παιχνιδιού. Ο τίτλος της Rockstar είναι ένα παιχνίδι δράσης τρίτου προσώπου, το οποίο εμπλουτίζεται με το σύστημα καθυστέρησης του χρόνου bullet time, το οποίο παρουσιάστηκε στο κοινό των videogames πρώτη φορά με το αρχικό Max Payne. Η ουσία του παιχνιδιού βρίσκεται στο "καθάρισμα" των επιπέδων, καθώς και στην εύρεση μυστικών και αποδεικτικών στοιχείων, που μας βοηθούν στην καλύτερη κατανόηση της πλοκής του τίτλου.

{PAGE_BREAK}

Αυτό που για πρώτη φορά θα παρατηρήσουμε στη σειρά, είναι η προσθήκη κάλυψης του χαρακτήρα μας. Ξεχάστε πλέον το "ανοίγω πόρτα και τα σφάζω όλα", όχι γιατί είναι αδύνατον, αλλά γιατί κυρίως οι εχθροί είναι πανέξυπνοι και δε θα κάτσουν απλώς να πιουν ένα τσάι όσο εσείς θα τους εκτελείτε. Έτσι, λοιπόν, πρέπει να καλυπτόμαστε από τα πυρά και την κατάλληλη στιγμή να ξεπροβάλλουμε σκοτώνοντας τους εχθρούς μας. Ο τίτλος μας "ωθεί" επίσης σε συνεχή αλλαγή κάλυψης, μιας και η AI των αντιπάλων δε θα μας επιτρέπει το "ταμπούρωμα" σε ένα σημείο, καθώς στην πρώτη ευκαιρία που θα τους δοθεί, θα τρέξουν να μας περικυκλώσουν ή θα χρησιμοποιήσουν μια χειροβομβίδα για να μας ξετρυπώσουν (ή να μας σκοτώσουν αν δεν κινηθούμε γρήγορα).

Η κάλυψη που έχει προστεθεί στο παιχνίδι λειτουργεί πολύ καλά και σπάνια θα μας προδώσει με κάποια κακή γωνία θέασης του χώρου. Από την άλλη, το Max Payne 3 δε διαθέτει την τεράστια ποικιλία όπλων που θαυμάσαμε στα προηγούμενα δύο παιχνίδια. Πέρα από την μικρότερη ποικιλία, ο Max δεν μπορεί να κουβαλήσει και μεγάλο αριθμό αυτών, κάτι που προσθέτει μεν ρεαλισμό, αλλά συγχρόνως δημιουργεί μια μικρή "θλίψη" στους παίκτες που επιθυμούν να ξεπαστρέψουν τους εχθρούς τους τη στιγμή που θέλουν, με το όπλο της αρεσκείας τους.

Έτσι, ο Max έχει θήκες για δύο μικρά όπλα (handguns, uzi κ.λπ.), τα οποία μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ξεχωριστά ή σε συνδυασμό, ενώ επίσης έχουμε τη δυνατότητα να σηκώσουμε και ένα μεγάλο όπλο -όπως τουφέκι ή αυτόματο πολυβόλο. Τέλος, να αναφέρουμε ότι το μεγάλο όπλο πέφτει στο έδαφος όταν επιλέξουμε να χρησιμοποιήσουμε τα δύο μικρότερα όπλα συγχρόνως, κάτι που πρακτικά απαιτεί από εμάς σωστή στρατηγική αν δε θέλουμε να βρεθούμε χωρίς την απαραίτητη δύναμη πυρός σε κρίσιμα σημεία του παιχνιδιού.

Κάπου εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι ο χειρισμός του παιχνιδιού δεν είναι καθόλου φιλικός προς τον παίκτη, μιας και η Rockstar συνεχίζει να χρησιμοποιεί αυτό το δύσκολο σύστημα στόχευσης καθ’ όλη τη διάρκεια της τρέχουσας γενιάς. Η στόχευση γίνεται μέσω της γνωστής λευκής λιλιπούτειας κουκίδας, η χρήση της οποίας είναι πολύ δύσκολη, κάτι το οποίο το αντιλήφθηκε η δημιουργός εταιρία, προσθέτοντας πολλές παραμέτρους και επιλογές.

Αυτό σημαίνει ότι, πέρα από τη διαβάθμιση της ευαισθησίας, έχουμε τη δυνατότητα να επιλέξουμε και κάποια βοήθεια "κλειδώματος" στόχου. Όσοι πιστοί θελήσουν να πάρουν τα δυσκολότερα achievements στα υψηλότερα επίπεδα δυσκολίας με τη χρήση free aim, τους ευχόμαστε κάθε τύχη, μιας και θα τη χρειαστούν. O βαθμός δυσκολίας των μαχών δεν είναι κλιμακούμενος, αντιθέτως παρουσιάζει "σκαμπανεβάσματα" σε διάφορα σημεία των επιπέδων, όπως ακριβώς συνέβαινε και με τα παλιά επεισόδια της σειράς.

Άλλες μάχες θα μας φανούν υπερβολικά εύκολες, ενώ σε άλλα σημεία του παιχνιδιού θα… αποβιώνουμε συνεχώς μέχρι να εφαρμόσουμε σωστή στρατηγική και να μην επαναλαμβάνουμε τα ίδια σφάλματα. Σημαντικό παράγοντα στους θανάτους μας αποτελεί -πέρα από την πανέξυπνη A.I.- και ο τεράστιος αριθμός των εχθρών που θα σταθεί εμπόδιο στο δρόμο μας.

Οι εχθροί που εξοντώσαμε μέχρι την εμφάνιση των τίτλων τέλους ξεπέρασαν, με χαρακτηριστική ευκολία, τους χίλιους. Σίγουρα έχουμε παρατηρήσει πολλούς περισσότερους σε άλλα παιχνίδια ή πιθανόν ο αριθμός να φαντάζει μικρός σε σχέση με τη διάρκεια του παιχνιδιού, η οποία ξεπερνά τις δέκα ώρες, αλλά σε αρκετές μάχες (όπως η τελική), οι εχθροί μας ταλαιπωρούν με την παρουσία τους χωρίς ιδιαίτερο λόγο, οδηγώντας μας στο θάνατο με πολύ "φθηνό" τρόπο. Και κλείνοντας με τα του gameplay, δε νοείται να μην αναφερθούμε στο χαρακτηριστικό που έκανε τη σειρά Max Payne να ξεχωρίσει και παρέδωσε στο κοινό "κινηματογραφικούς θανάτους", που θα ζήλευε και ο Neo στο Matrix.

Φυσικά, αναφερόμαστε στο bullet time, ένα εφέ που κάνει το χρόνο να κυλά βασανιστικά αργά, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουμε θεαματικά ακροβατικά. Το bullet time θα μας σώσει σε πάρα πολλές δύσκολες καταστάσεις, μιας και -όπως προαναφέραμε- οι εχθροί κινούνται συνεχώς στο χώρο, κάτι που μας αναγκάζει να χρησιμοποιήσουμε αυτό το "τρικ" για να μη βρεθούμε με κάποια σφαίρα στο κεφάλι πολύ σύντομα.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι, αν έχουμε στη διάθεσή μας κάποιο painkiller και ξεχάσουμε να το χρησιμοποιήσουμε, το παιχνίδι δίνει μία επιπλέον ευκαιρία να μην πεθάνουμε. Όταν, λοιπόν, ένας εχθρός πυροβολήσει εναντίον μας και η ζωή μας κρέμεται από μια κλωστή, ενεργοποιείται αυτόματα το bullet time, δίνοντάς έτσι μερικά δευτερόλεπτα στη διάθεσή μας για να πυροβολήσουμε τον εχθρό. Εάν τα καταφέρουμε, το παυσίπονο που είχαμε στην κατοχή μας χρησιμοποιείται αυτομάτως και μπορούμε να συνεχίσουμε τη μάχη. Αυτή η κίνηση της Rockstar μας λύνει τα χέρια, καθώς δεν είναι λίγες οι φορές που, ελέω της φρενήρης έντασης των μαχών, ξεχνάμε να παρατηρήσουμε τη μπάρα ζωής του Max.

{PAGE_BREAK}

Οπτικοακουστικός τομέας

Τα γραφικά του Max Payne 3 ανεβάζουν κατά πολύ τον πήχη των παιχνιδιών δράσης, παρουσιάζοντας ένα αξιοθαύμαστο οπτικό αποτέλεσμα. Αρχικά, τα επίπεδα που θα επισκεφθούμε διέπονται από τεράστια ποικιλία, μιας και θα ταξιδέψουμε σε σύγχρονα κτήρια, φαβέλες και πολλές άλλες περιοχές, που μένει να ανακαλύψετε μόνοι σας. Ο σχεδιασμός των τοποθεσιών είναι καταπληκτικός, με την παραμικρή λεπτομέρεια να έχει προσεχθεί. Σε αρκετές περιπτώσεις, μάλιστα, κάποιες περιοχές έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να μας θυμίζουν επίπεδα από τα δύο πρώτα Max Payne. Πέρα από τις τοποθεσίες, άξια αναφοράς είναι οι υπέροχοι φωτισμοί του παιχνιδιού και το ρεαλιστικό animation του Max.

Ιδιαίτερη μνεία αρμόζει στο τελευταίο, καθώς δε θυμόμαστε άλλο παιχνίδι να έχει τόσο ομαλή και ρεαλιστική κίνηση για τον κεντρικό χαρακτήρα. Όπως και αν κινηθούμε, όποιο ακροβατικό και αν κάνουμε, ο Max κινείται στο χώρο όπως θα έκανε ένας φυσιολογικός άνθρωπος, ενώ θετική εντύπωση μας έκανε και ο τρόπος με τον οποίο ο Max κρατάει στα χέρια του το μεγάλο όπλο όταν χρησιμοποιεί ένα εκ των δύο μικρών.

Γενικότερα, τα γραφικά του παιχνιδιού δε θα αφήσουν κανέναν παραπονεμένο και θα εντυπωσιάσουν ουκ ολίγες φορές, κυρίως με το σχεδιασμό των επιπέδων. Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε πως δεν παρατηρήσαμε κανένα τεχνικό πρόβλημα που συνήθως "μαστίζουν" τα παιχνίδια της Rockstar -όπως tearing και aliasing. Μακάρι, όμως, να είχαμε τόσο θετικές εντυπώσεις και για τον ήχο του παιχνιδιού, αλλά η Rockstar δεν τα κατάφερε σε ανάλογο βαθμό. Αν αφαιρέσουμε τη χρήση του γνωστού, υπέροχου θέματος της σειράς, τα υπόλοιπα μουσικά κομμάτια που θα μας συντροφεύσουν είναι, επιεικώς, μέτρια.

Ήχοι που δεν συνάδουν με τα λοιπά τεκταινόμενα που διαδραματίζονται στο παιχνίδι, ήχοι επαναλαμβανόμενοι και, κυρίως, ήχοι ενοχλητικοί προς τα αυτιά μας, που μας ανάγκασαν να μειώσουμε την ένταση της μουσικής από τις ρυθμίσεις. Οι ηθοποιοί που επέλεξαν οι δημιουργοί είναι -όπως συνήθως- οι κατάλληλοι και φυσικά για το ρόλο του Max επιστρατεύθηκε για τρίτη φορά ο James McCaffrey, ενσαρκώνοντας άκρως επιτυχημένα το ρόλο του. Πέρα από τις σκέψεις του ήρωα, που ακούμε στη διάρκεια του παιχνιδιού, άξιο αναφοράς είναι επίσης πως αν κωλυσιεργήσουμε για κάποιο λόγο στα επίπεδα, θα ακούσουμε τη συμβουλή του κεντρικού ήρωα.

Multiplayer

Το multiplayer του Max Payne 3 προσθέτει επιπλέον ώρες ενασχόλησης με το παιχνίδι και δεν αποτελεί απλώς μια "συνοδεία" για το single player campaign. Οι παίκτες έχουν πολλές κλασσικές επιλογές (deathmatch, team deathmatch), ενώ όσο καλύτερη επίδοση πραγματοποιούν στις online αρένες, τόσο θα ξεκλειδώνουν νέοι χαρακτήρες, όπλα και modes. Οι παίκτες μπορούν επίσης να ενταχθούν σε μέχρι και πέντε crews αν το επιθυμούν και να αντιμετωπίσουν παρέα με τους φίλους τους άλλες συμμορίες. Επιπροσθέτως, η Rockstar, μέσω του Social Club, δίνει τη δυνατότητα να μεταφέρουμε τη συμμορία μας στο επερχόμενο GTA V, κάτι διόλου άσχημο για όσους δεν επιθυμούν να πάει "χαμένος" ο χρόνος ενασχόλησης με το παιχνίδι.

Κατά τη διάρκεια των διαδικτυακών μαχών το gameplay παραμένει αυτούσιο με αυτό του single player, κάτι που σημαίνει ότι θα δούμε (και θα χρησιμοποιήσουμε) μέχρι και το bullet time. Αξίζει να σημειώσουμε ότι δίδεται η δυνατότητα να χρησιμοποιήσουμε και χειροβομβίδες, κάτι που δε συμβαίνει στο campaign, ενώ, τέλος, να αναφέρουμε πως σε σημαντικές φάσεις των γύρων θα ακούσουμε τη φωνή του Max να σχολιάζει τις επιδόσεις μας. Το multiplayer του Max Payne 3 λειτουργεί απροβλημάτιστα χωρίς φαινόμενα lag ή delay, προσθέτοντας και άλλους πόντους στη διάρκεια του παιχνιδιού.

Max is back

Τελικά η Rockstar επέλεξε να διαβεί διαφορετικά μονοπάτια από αυτά που είχε περπατήσει η αρχική εταιρία δημιουργίας του Max Payne, Remedy. Ο Max, αν και παραμένει ένας τραγικός ήρωας που συνεχώς αναζητά εκδίκηση και εξιλέωση για τα δεινά που πέρασε στη ζωή του, έχει χάσει το "σκοτεινό" χαρακτήρα του. Το Max Payne 3, αν και έχει κάποιες… νότες από τα προηγούμενα επεισόδια, δε διαθέτει αυτή τη noir αίσθηση/ αισθητική που τόσο αγαπήσαμε.

Αυτό φυσικά δε σημαίνει πως το πόνημα της Rockstar δε διαθέτει ατμόσφαιρα, αφού η δράση και η εξέλιξη του σεναρίου δε μας αφήνουν να αμφισβητήσουμε ούτε στιγμή την ύπαρξη της υψηλής ποιότητας. Το gameplay που αγαπήσαμε επιστρέφει ακόμα πιο δυνατό και ποικίλο από ποτέ, με το bullet time να κλέβει την παράσταση, ενώ και το εξαιρετικό multiplayer τμήμα θα μας κάνει να παίζουμε ξανά και ξανά. Αν ο τίτλος δεν είχε μερικά προβλήματα στο χειρισμό του και διέθετε μία καλύτερη μουσική επένδυση, θα μιλούσαμε για μια από τις αρτιότερες και πιο πλήρεις προτάσεις των τελευταίων χρόνων.

Γιάννης Σκουλουδάκης

Γιάννης Σκουλουδάκης
Γιάννης Σκουλουδάκης
Άρθρα: 761

Υποβολή απάντησης