Συνέντευξη του Sony European Community Manager
Ταξιδέψαμε Λονδίνο και μιλήσαμε με τον Λουκά Λιάσκο.
Ταξιδέψαμε Λονδίνο και μιλήσαμε με τον Λουκά Λιάσκο.
Το GameOver πριν από μερικές ημέρες ταξίδεψε στο Λονδίνο, για να συνομιλήσει με τον European Community Manager της Sony Computer Entertainment Europe, ο οποίος τυγχάνει μάλιστα να είναι Έλληνας. Ο Λουκάς Λιάσκος, δέχτηκε να συνομιλήσει μαζί μας και να απαντήσει σε όσο το δυνατόν περισσότερες ερωτήσεις μπορεί.
GameOver Καλησπέρα Λουκά, σε ευχαριστούμε πολύ που δέχτηκες να συναντηθούμε εδώ στα κεντρικά της SCEE (Sony Computer Entertainment Europe), και να μας απαντήσεις σε μερικές ερωτήσεις. Θέλεις να ξεκινήσουμε;
Λουκάς Λιάσκος Πάμε!!! Να ξέρεις πως αν η ερώτηση αφορά κάτι που δεν μπορώ να σου πω, θα πω ότι εδώ δεν γίνεται να αναφέρω παραπάνω πληροφορίες.
GameOver Έγινε. Λοιπόν για αρχή, πες μας πώς ξεκίνησες να εργάζεσαι στη Sony και ποια ήταν η σχέση σου με τα videogames πριν αρχίσεις να δουλεύεις για την εταιρία.
Λουκάς Λιάσκος Το σκηνικό είναι λίγο σουρεάλ. Με τον αδελφό μου να έχει φύγει από την Ελλάδα το 2008 για ένα καλύτερο μέλλον, ήρθα στο Λονδίνο να τον επισκεφτώ το 2011. Παράλληλα, είχα αρχίσει να σκέφτομαι και εγώ τη μόνιμη μετακίνηση μου από την Ελλάδα στο εξωτερικό. Ψάχνοντας εντελώς τυχαία στο Google, βρήκα μια αγγελία, στην οποία ζητούσαν έναν “Greek Community Manager”. Μάλιστα, στο συγκεκριμένο site είχαν κάνει και ένα λάθος, μιας και δεν επιτρέπεται κανονικά να λες ποιος είναι ο εργοδότης σου. Το λάθος που είχε η ιστοσελίδα ήταν πως στην αγγελία έγραφε “SCEE” όποτε και εγώ το ψιλιάστηκα πως μάλλον είναι η Sony. Εκείνο τον καιρό, παράλληλα, μαζί με τον κολλητό μου στην Ελλάδα, είχαμε ένα Blog ειδησεογραφικό (δυστυχώς πλέον δεν υπάρχει ). Και σκέφτηκα “managing σε online community δεν έχω κάνει ποτέ αλλά έχω κάνει managing σε ανθρώπους γιατί ήμουν manager σε ένα τηλεφωνικό κέντρο στην Ελλάδα, είχα το blog, ασχολούμουν από μικρός με videogames”, σκέφτηκα πως αυτή η δουλειά θα μου ταίριαζε. Σε ένα βράδυ, λοιπόν, έκατσα και έγραψα από την αρχή ολόκληρο το CV (βιογραφικό) μου, πέρασα από δυο-τρεις συνεντεύξεις και με πήραν. Το παράδοξο είναι πως είχα τύχη, μιας και μου έχουν πει πως είναι πολύ δύσκολο να μπεις στο videogames industry, και η αλήθεια είναι αυτή, είναι αρκετά δύσκολο, εγώ στάθηκα λίγο τυχερός.

Τώρα, όσον αφορά τη σχέση μου με τα videogames, θα έλεγα πως είναι πολύ Hardcore. Ξεκίνησα από τα Arcade, τα λεγόμενα “Ουφάδικα”. Εκεί μεγαλώσαμε με αυτά ασχολήθηκα όταν ήμουν μικρός -Shinobi, Double Dragon κ.α. Μέτα, πήγα σε PC, Amiga -Commodore 64 δεν είχα ποτέ. Με τα Super Nintendo, Mega Drive, Master System και NES δεν ασχολήθηκα πότε στη ζωή μου, ασχολούμαι τώρα πιο πολύ, μιας και μαζεύω πολλά ρετρό παιχνίδια. Έτσι, λοιπόν, ξεκίνησα μόλις είδα το PlayStation 1 -επειδή τότε δεν υπήρχαν παγκόσμια launch, ένας γνωστός μας, η κοπέλα του βασικά, είχε φέρει την κονσόλα από την Ιαπωνία και εμείς το αγοράσαμε μεταχειρισμένο από αυτόν. Οπότε, όταν όλοι είχαν Mega Drive και Super Nintendo, εμείς παίζαμε με το PlayStation και ρωτούσαν όλοι τι είναι αυτό. Όταν κυκλοφόρησε το PS2 αργότερα, απομακρύνθηκα λίγο από τα video games και τα έπιασα ξανά στην εποχή PS3.
Σε ό,τι αφορά τη δουλειά, δυστυχώς προλαβαίνω πολύ λίγο να παίζω. Για να σου δώσω να καταλάβεις, δεν έχω χρόνο να παίζω πολύ, αλλά αν προλάβω αφοσιώνομαι. Για παράδειγμα, πέρυσι ασχολήθηκα όλο το χρόνο με το Dark Souls 2 στο PS3, και του ήπια το αίμα, έφτασα σε πολύ μεγάλα επίπεδα.

GO Πώς είναι να εργάζεσαι για τη Sony; Ποιες αρμοδιότητες έχεις σαν European Community Manager και ποιες είχες προηγούμενως ως Greek Community Manager;
ΛΛ Ένας community manager, μιας και αυτή η θέση στην Ελλάδα δεν ξέρω αν υπάρχει, είναι ουσιαστικά αυτό που λέει και η λέξη, ένα άτομο που διαχειρίζεται την κοινότητα. Τώρα, τι θα πει αυτό; Μπορεί να είναι χιλιάδες πράγματα και εξαρτάται ποιο είναι το αντικείμενο με το οποίο ασχολείσαι. Για τα videogames πρέπει να δίνεις το feedback από την κοινότητα στην εταιρία, πρέπει αν κυκλοφορεί κάτι καινούριο -όπως για παράδειγμα τώρα, με το 3.00 update του PS4- να ενημερώνεις το community για όλες τις νέες προσθήκες και πώς μπορούν να τις χρησιμοποιήσουν. Αν κάτι από αυτά δεν λειτουργεί, θα πρέπει να δώσεις feedback, προωθείς κάποια προϊόντα, φροντίζεις να υπάρχει ενδιαφέρον γύρω από το προϊόν σου και άλλα. Αυτά σαν Greek Community Manager, πλέον αυτή η θέση ανήκει στη Δήμητρα (σ.σ. Δήμητρα Καμπά). Εγώ σαν European Community Manager έχω άλλες αρμοδιότητες. Πλέον διαχειρίζομαι μια ομάδα, δηλαδή έχω πολλούς Community Managers κάτω από την επίβλεψή μου και βλέπω ποια είναι η καλύτερη στρατηγική για το κάθε community γιατί κάθε χώρα έχει διαφορετική κουλτούρα, άρα το κοινό μπορεί να είναι τελείως διαφορετικό όσον αφορά το gaming, πώς το προσεγγίζουν, τι τους αρέσει, τι επιτρέπεται σε μια χώρα (γιατί, για παράδειγμα, η Γερμανία έχει πολλά στοιχεία που δεν επιτρέπει όσον αφορά τα παιχνίδια, στις αραβικές χώρες απαγορεύονται κάποια άλλα πράγματα). Ουσιαστικά, η θέση μου είναι να διαχειρίζομαι μια ομάδα και να βλέπω τι είναι το καλύτερο για το κάθε community.
GO Ποια κοινότητα είναι πιο ενεργή στην Ευρώπη, ποια δείχνει μεγαλύτερη συμπάθεια προς τα προϊόντα της Sony;
ΛΛ Δεν είναι μια, είναι οι περισσότερες. Οι περισσότερες χώρες είναι βαμμένες PlayStation. Κατέχουμε ένα πολύ μεγάλο marketing κομμάτι στην Ισπανία, το μεγαλύτερο δηλαδή σε σχέση με τους ανταγωνιστές, το ίδιο και στην Ιταλία, το ίδιο και στην Ελλάδα. Στην Αγγλία η κατάσταση είναι περίπου ίση και στην Αμερική, από ό,τι γνωρίζω, χωρίς να είμαι σίγουρος. Αλλά σε όλες τις άλλες χώρες όπως σου είπα, Γαλλία, Γερμανία κ.α. κυριαρχεί το PlayStation. Οπότε, δεν είναι μια χώρα, είναι πολλές.

GO Με τις SCEA (Sony Computer Entertainment America) και SCEJ (SCE Japan) είστε σε συνεχή επαφή;
ΛΛ Ναι, γιατί για παράδειγμα, τώρα με το update 3.00 πρέπει να συνεννοηθούμε όλοι. Το Blog post στην επίσημη ιστοσελίδα της Sony γίνεται ταυτόχρονα σε Αμερική και Ιαπωνία, οπότε εκεί, με τη διαφορά ώρας, θα πρέπει να βρεθεί η καλύτερη δυνατή στιγμή για να μπορέσει ο κόσμος να το διαβάσει παντού, ταυτόχρονα. Για πολύ μεγάλα πράγματα συνεννοούμαστε όλοι μαζί, και αυτό γίνεται σε επίπεδο manager, δηλαδή δεν συνεννοούμαι απευθείας εγώ, ο ανώτερός μου με ενημερώνει και στη συνέχεια ενημερώνω εγώ τους Community Managers που έχω υπό την επίβλεψή μου.
GO Ας περάσουμε λίγο στο PS4. Πριν από μερικές ημέρες -κατά τη διάρκεια του TGS- ανακοινώθηκε μια μείωση τιμής για την κονσόλα της Sony, μόνο για την αγορά της Ιαπωνίας. Εσείς το γνωρίζατε αρκετό καιρό νωρίτερα; Μπορείς να μας πεις για κάποια ενδεχόμενη πτώση τιμής στις υπόλοιπες αγορές;
ΛΛ Φυσικά και γνωρίζαμε νωρίτερα για την ανακοίνωση που έγινε στο TGS, το θέμα είναι πόσο. Για μερικά πράγματα, όπως για παράδειγμα για το update 3.00, ξέρουμε αρκετά πιο πριν ποιες νέες δυνατότητες θα έχει, διότι έπρεπε να είμαστε προετοιμασμένοι και σε επίπεδο community. Κάποια πράγματα που δεν μας αφορούν άμεσα, όπως την ανακοίνωση στο TGS για την πτώση τιμής στην Ιαπωνία, τα μαθαίνουμε λίγες μόνο ημέρες νωρίτερα. Τώρα, όσον αφορά τη δεύτερη ερώτησή σου, μιας και πολλοί ρωτάνε αυτό, η γραμμή απάντησής μας είναι πως δεν έχουμε να σχολιάσουμε κάτι. “No comment” που λένε. Δεν έχουμε τίποτα νεότερο αυτή τη στιγμή.
GO Φήμες θέλουν το PlayStation 4 να έρχεται με Backwards Compatibility σε κάποιο από τα επόμενα updates, ώστε να μπορεί να παίξει τα παιχνίδια του PlayStation 2. Τι μπορείς να μας πεις πάνω σε αυτό;
ΛΛ Τίποτα. Δεν μπορώ να σχολιάσω καθόλου τη φήμη. Δεν μπορώ να πω τίποτα.