Κατά καιρούς πολλά είδη βιντεοπαιχνιδιών “ανακαλύπτονται”, άλλα χάνονται και άλλα, των οποίων η ύπαρξη έχει ξεχαστεί, αναγεννούνται και έρχονται ξανά στο προσκήνιο. Υπάρχουν είδη, όμως, που ποτέ δεν χάθηκαν, που υπάρχουν από την εποχή που όλη η οθόνη μπροστά στον παίκτη αποτελούνταν από ελάχιστα pixel και μας κρατούν συντροφιά μέχρι σήμερα, την εποχή του online gaming, των τρελών αναλύσεων και του virtual reality. Σε αυτά ανήκει και το είδος των racing παιχνιδιών, τα οποία μας κρατούν συντροφιά ακόμα, παρά τις αλλαγές που ήρθαν με τον καιρό στο gaming. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο πολλά από τα γνωστά racing IPs που κυκλοφορούν σήμερα έχουν τις ρίζες τους ολόκληρες δεκαετίες πίσω.
Βέβαια, μέσα στο πέρασμα του χρόνου δημιουργήθηκαν αρκετά υποείδη παιχνιδιών αγώνων ταχύτητας. Ο υπογράφων χωρίζει τα racing παιχνίδια με βάση το μοντέλο του χειρισμού που έχουν. Επομένως θεωρούμε ότι έχουμε τα arcade -στα οποία καταργούνται όλοι οι νόμοι της φυσικής, και σε αυτά περιλαμβάνονται τα kart racing games κ.α., τα simcade, τα οποία προσπαθούν να δώσουν μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση στην οδήγηση αλλά παράλληλα είναι προσιτά για κάθε παίκτη, και τέλος μια κατηγορία μόνο για σκληροπυρηνικούς, τα simulation games, που όπως υποδηλώνει και το όνομά τους έχουν στόχο την πλήρη προσομοίωση της πραγματικότητας κάτι που πολλές φορές τα κάνει να ακροβατούν ανάμεσα στους όρους “παιχνίδι” και “εργαλείο εξομοίωσης”. Ο γράφων βρίσκει ευχαρίστηση μέσα από παιχνίδια όλων των παραπάνω κατηγοριών, είτε πετώντας καβούκια σε προπορευόμενους οδηγούς, οι οποίοι αφήνουν πίσω τους μπανανόφλουδες, είτε παίζοντας με ρυθμίσεις, προσπαθώντας να βρει το ιδανικό setup για ένα αυτοκίνητο, το οποίο θα του δώσει την ευκαιρία να ρίξει και άλλο το lap time του στο Nürburgring.
Ο λόγος που η παρακάτω λίστα περιέχει μόνο παιχνίδια των τελευταίων ετών είναι ότι θεωρούμε πως τα παιχνίδια του συγκεκριμένου είδους είναι από αυτά που ωφελήθηκαν πολύ από την αύξηση της ιπποδύναμης των gaming συστημάτων. Ελάχιστοι racing τίτλοι έχουν διακριθεί για την ιστορία τους, οπότε οι τομείς στους οποίους μπορεί να βασίσει την επιτυχία του ένα παιχνίδι της κατηγορίας αυτής είναι μειωμένοι. Για εμάς, παράλληλα με το gameplay, σημαντικό στοιχείο ενός επιτυχημένου racing παιχνιδιού είναι και ο τεχνικός τομέας. Τα τελευταία χρόνια η μεγάλη υπολογιστική δύναμη που έχει κάθε developer στη διάθεσή του, μας έχει επιτρέψει να δούμε θαύματα, είτε οπτικά (βλέπε Driveclub) είτε στο επίπεδο προσομοίωσης της οδήγησης (βλέπε Assetto Corsa). Επομένως, όλοι οι τίτλοι της παρακάτω λίστας είναι παιχνίδια του σήμερα. Ο καθένας λοιπόν μπορεί να απολαύσει όλους τους παρακάτω τίτλους σε μία από τις πλατφόρμες που έχει στην κατοχή του.
Δυστυχώς εδώ και αρκετά χρόνια η ποιότητα των παιχνιδιών που απευθύνονται στους λάτρεις των δύο τροχών δεν είναι και η καλύτερη δυνατή. Το Ride 2 της Milestone είναι η καλύτερη προσπάθεια σε αυτό το είδος, αλλά η συνολική ποιότητά του δεν του επέτρεψε να είναι στην λίστα με τα 10 καλύτερα racing. Πέρα από το σωστό μοντέλο οδήγησης, τις μηχανές διαφορετικών κατηγοριών, τα αρκετά tracks (ανάμεσα τους και το Nürburgring) και ένα τεράστιο, αλλά “στεγνό” και ανούσιο, career mode, το Ride 2 δεν έχει να δώσει πολλά. Τεχνικός τομέας από άλλη εποχή και ατελείωτα loading times, σε συνδυασμό με το προχειροφτιαγμένο online mode, μας κάνουν να προσευχόμαστε για την ανακοίνωση ενός Tourist Trophy 2 από την Polyphony Digital…
Θέση 10: Redout: Enhanced Edition (PC)
To Redout εμφανίστηκε κυριολεκτικά από το πουθενά. Η indie ομάδα 34BigThings κυκλοφόρησε ένα εξαιρετικό anti-gravity racer τη χρονιά που μας πέρασε, και μας έκανε να ξεχάσουμε την απουσία των Wipeout και F-Zero. Τα περιβάλλοντα και οι διαδρομές σίγουρα εντυπωσιάζουν, με τη cell shaded τεχνοτροπία τους να παίζει σημαντικό ρόλο σε αυτό, ενώ το soundtrack δένει όμορφα με το υπερβολικά γρήγορο gameplay. Η οδήγηση είναι αρκετά απλή για νέους παίκτες, αλλά μπορεί να γίνει ιδιαίτερα απαιτητική αν ο παίκτης αρχίσει να ψάχνει το κάτι παραπάνω, παραμένοντας όμως δίκαιη και διασκεδαστική. Έδωσε μεγάλη μάχη με το Fast Racing Neo, όμως κατάφερε να κερδίσει τη θέση του στο Top 10 μας σαν αντιπρόσωπος των futuristic racing games.
Θέση 9: F1 2016 (PC/PS4/XONE)
Η σειρά παιχνιδιών Formula 1 της Codemasters τα τελευταία χρόνια κατέληξε να έχει ετήσιες κυκλοφορίες. Μπορεί το F1 2015 να είχε σημαντικές ελλείψεις, όμως η φετινή έκδοση είναι πλήρης. Το career mode επέστρεψε και οι νέες επιλογές για το πως θα διαχειριστεί ο καθένας την καριέρα του ως πιλότος της F1 είναι πολλές. Εκτός αυτού, οι επιλογές των ελαστικών για κάθε αγώνα αλλά και οι αποφάσεις όσον αφορά την εξέλιξη του μονοθεσίου είναι σημαντικές και προσφέρουν μια μορφή στρατηγικής που λείπει από άλλα παιχνίδια του είδους. Η οδήγηση είναι ακριβώς όπως θα έπρεπε για ένα παιχνίδι του είδους, που ανήκει στα simcades, τα οποία περιγράψαμε παραπάνω, και δίνει τη δυνατότητα να χαρεί ο καθένας τον τίτλο είτε παίζει με gamepad είτε με τιμονιέρα. Το safety car, τα manual starts, οι φωνητικές εντολές και το on screen menu, που εμφανίζεται κατά τη διάρκεια του αγώνα, είναι μερικά από τα ενδιαφέροντα features του τίτλου. Επιπλέον, το παιχνίδι έχει όλα τα circuits που βρίσκονται στο πρόγραμμα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος F1 και όλες τις ομάδες με τους πιλότους τους. Πρόκειται για ένα παιχνίδι που θα χαρίσει πολλές ώρες σε φίλους του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Ενώ στο παρελθόν το split screen mode θεωρούνταν δεδομένο, τα τελευταία χρόνια έχει εξαφανιστεί από τους τίτλους του είδους, με κύριο αντικαταστάτη το online multiplayer. Η Nintendo, όμως, κρατάει τις παραδόσεις και το Mario Kart 8 είναι πλέον το απόλυτο racing για local multiplayer. Πέρα από αυτό, ο τίτλος έχει πανέμορφο εικαστικό και με το gameplay του εθίζει τον παίκτη. Το gameplay εμφανίζεται βελτιωμένο από τους προκατόχους του, με προσθήκες όπως το anti-gravity system, ενώ η σχεδίαση των levels δεν αφήνει περιθώριο για γκρίνια, καθώς πέρα από καινούριες διαδρομές έχουμε και επιστροφή αρκετών retro levels. Δεν είναι λίγες οι φορές που κάποιος θα ξεκινήσει για έναν αγώνα, και θα καταλήξει να ξημερώσει παρέα με το Mario Kart. Για πολλούς ήταν ο λόγος απόκτησης του Wii U και αυτό φαίνεται να το αναγνωρίζει η Nintendo, η οποία ανακοίνωσε ήδη τη μεταφορά του στη νέα της κονσόλα, το Switch. Ένα παιχνίδι σκέτη διασκέδαση.
Μπορεί να μην ξέρουμε πότε θα έχουμε στα χέρια μας το GT Sports και η Polyphony Digital να μην έχει κυκλοφορήσει ακόμη παιχνίδι στο PlayStation 4, όμως δεν γίνεται να λείπει ένα Gran Turismo από μια λίστα σαν αυτή. Το Gran Turismo 6 κυκλοφόρησε στα τέλη του 2013 για PlayStation 3 και πρόκειται για ένα μικρό τεχνολογικό θαύμα. Η ποσότητα και η ποικιλία των διαθέσιμων οχημάτων δύσκολα θα ξεπεραστεί ακόμα και σε αυτή τη γενιά που διανύουμε, κάτι που κάνει το GT6 να μην συγκρίνεται με κανένα άλλο παιχνίδι σε αυτόν τον τομέα. Ο παίκτης έχει στη διάθεσή του έναν τεράστιο αριθμό οχημάτων, ο οποίος αγγίζει τα 1200, ενώ μέσω του -διαθέσιμου πλέον- track editor οι fans της σειράς αύξησαν τον ήδη ικανοποιητικό αριθμό των διαθέσιμων διαδρομών. Το GT6, όμως, δεν είναι μόνο μία ζωντανή εγκυκλοπαίδεια, αλλά μπορεί κρατήσει τον παίκτη και με το κλασικό μοντέλο οδήγησης της σειράς. Η αλήθεια, πάντως, είναι ότι αν και ο Kazunori Yamauchi μπορεί να νιώθει περήφανος που δημιούργησε τη μεγαλύτερη σε πωλήσεις σειρά του PlayStation, πρέπει να δουλέψει σκληρά στο επόμενο μέλος της οικογένειας Gran Turismo καθώς ο ανταγωνισμός είναι πιο δυνατός από ποτέ.
Μία από τις μακροβιότερες racing σειρές είναι τα παιχνίδια Need For Speed της EA. Πολλοί πιστεύουν ότι οι ρίζες της σειράς βρίσκονται στα “πειραγμένα” ιαπωνικά αυτοκίνητα των Underground, με κόντρες σε στενούς δρόμους που φωτίζονται από τα neon, υπό τους ήχους του Riders on the Storm, αλλά η αλήθεια είναι ότι η σειρά ξεκίνησε διαφορετικά. Με τo Hot Pursuit, το οποίο κυκλοφόρησε το 2010, η σειρά επέστρεψε στο original ύφος της. Ανελέητα κυνηγητά σε τεράστιες λεωφόρους με θηριώδη supercars και με το φόβο μιας καταδίωξης με τα όργανα του νόμου να παραμονεύει. Στο συγκεκριμένο παιχνίδι μάς δίνεται η δυνατότητα να πάμε και με την πλευρά του καλού, καθώς σε πολλά missions καλούμαστε να πάρουμε τον έλεγχο ενός αστυνομικού οχήματος (όχι δεν πρόκειται για Citroen Xsara) και χρησιμοποιώντας τα διάφορα gadget μας να διακόψουμε παράνομες κόντρες. Το σωστό arcade gameplay επιτρέπει όλες αυτές οι καταδιώξεις να θυμίζουν Hollywood και να ανεβάσει την αδρεναλίνη στα ύψη. Η Criterion κατάφερε με το Hot Pursuit να δώσει το καλύτερο Need For Speed της τελευταίας δεκαετίας και δεν μπορούμε να μην την ευχαριστήσουμε για αυτό.
Τα προηγούμενα χρόνια όποιος ήθελε να παίξει ένα racing sim σε κονσόλα είχε δύο μόνο επιλογές, τα Forza Motorsport και τα Gran Turismo, ανάλογα με την κονσόλα που είχε στην κατοχή του. Όλα αυτά όμως άλλαξαν το 2015 με την κυκλοφορία του Project Cars από την Slightly Mad Studios. Πρόκειται για τους developers πίσω από το Need For Speed Shift, οι οποίοι με βάση αυτό, κατάφεραν να φτιάξουν τον πιο απαιτητικό εξομοιωτή μηχανοκίνητου αθλητισμού στις κονσόλες. Οι πολλές ρυθμίσεις, που αφορούν το χειρισμό κάθε αυτοκινήτου αλλά και το στήσιμό του, σίγουρα θα αποθαρρύνουν πολλούς παίκτες, ενώ η χρήση τιμονιέρας είναι απαραίτητη για να απολαύσει κάποιος ό,τι έχει να του δώσει το παιχνίδι. Ο τεχνικός τομέας είναι σε πολύ υψηλά επίπεδα, ενώ υπάρχει Dynamic Weather και Time. Το συναίσθημα της οδήγησης την ώρα που ξημερώνει μετά από την εξαντλητική νυχτερινή οδήγηση σε έναν αγώνα αντοχής δύσκολα θα το απολαύσει κανείς σε άλλο παιχνίδι.
Η ποικιλία των διαθέσιμων οχημάτων θα ικανοποιήσει ακόμα και τους πιο απαιτητικούς, καθώς στο γκαράζ του Project Cars θα συναντήσει κάποιος από kart μέχρι υβριδικά prototypes αγώνων αντοχής. Το career mode είναι αρκετά χορταστικό και δίνει την δυνατότητα στον παίκτη να ασχοληθεί με όποια κατηγορία αυτοκινήτων επιθυμεί, καθώς και να μεταπηδήσει σε κάποια άλλη κατά τη διάρκεια της καριέρας του σαν οδηγός αγώνων. Επιπλέον, πρόκειται για ένα από τα πρώτα racing παιχνίδια που υποστήριξαν virtual reality headsets σε PC και third party εφαρμογές πλήρως συμβατές με την console έκδοση για προβολή πληροφοριών όπως η τηλεμετρία σε άλλες συσκευές π.χ. tablets, laptop. Η Slightly Mad Studios ήδη εργάζεται πάνω στο δεύτερο μέρος της σειράς το οποίο αναμένεται να κυκλοφορήσει το φθινόπωρο του 2017, και μία από τις σημαντικότερες προσθήκες σε αυτό θα είναι οι αγώνες off-road.
Το Driveclub ίσως είναι το πιο αδικημένο και underrated παιχνίδι αυτής της λίστας. Ένα καταστροφικό launch, ένα φιάσκο με την PlayStation Plus έκδοση αλλά και μια σκληρή, δικαιολογημένα, αντιμετώπιση από τα μεγάλα μέσα, είχαν ως αποτέλεσμα το κλείσιμο της Evolution Studios που το ανέπτυξε. Η Sony είχε τη βάση για ένα πολύ καλό παιχνίδι στα χέρια της, όμως το αδίκησε πάρα πολύ μέσα από την επιλογή της να ρίξει όλο το βάρος στα social στοιχεία του τίτλου. Αυτός είναι και ο λόγος που δεν θα ακολουθήσει κάποιο trailer μετά από την παράγραφο αυτή, αλλά ένα gameplay video που δείχνει τον τρομερό τεχνικό τομέα του παιχνιδιού.
Ευτυχώς για όλους τους κατόχους του παιχνιδιού η Evolution προσπάθησε με κάθε τρόπο να φέρει τούμπα την κατάσταση του τίτλου και κατά την γνώμη μου τα κατάφερε. Το εξαιρετικά value for money season pass, το εκπληκτικό weather update αλλά και το δωρεάν περιεχόμενο, το οποίο δινόταν κατά τη διάρκεια ζωής του τίτλου σε συνδυασμό με το προσεγμένο gameplay, τα μαγευτικά τοπία και την χορταστική λίστα αυτοκινήτων, βοήθησαν το Driveclub να μεταμορφωθεί στο καλύτερο arcade racing παιχνίδι του PlayStation 4. Το Bikes expansion, που ήρθε περίπου ένα χρόνο αργότερα, ήταν μια αφορμή για να περάσει κάποιος και άλλο χρόνο μαζί του. Αξίζει να σημειωθεί ότι όλο το περιεχόμενο της PS VR έκδοσης του τίτλου δόθηκε δωρεάν σε όλους τους κατόχους του αρχικού παιχνιδιού.
Μπορεί μία ομάδα 30 περίπου ατόμων να προσφέρει την ρεαλιστικότερη ψηφιακή οδήγηση; Η απάντηση στην παραπάνω ερώτησηείναι ΝΑΙ! Το Assetto Corsa της ιταλικής Kunos Simulazioni είναι η αυθεντικότερη εμπειρία οδήγησης που μπορεί να πάρει κάποιος από βιντεοπαιχνίδι. Πίστες laser scanned με ακριβέστατη μεταφορά στις οθόνες μας, πληθώρα αυτοκινήτων, που το καθένα έχει το δικό του, ρεαλιστικό πάντα, χαρακτήρα και ένα απίστευτο force feedback οδήγησαν στη δημιουργία του απόλυτου Driving Simulator. Η αλήθεια είναι πως δύσκολα κάποιος μπορεί να περιγράψει την οδήγηση του Assetto Corsa μέσα από μία παράγραφο, και για αυτό ίσως φαίνεται μη δικαιολογημένη η ψηλή θέση στη λίστα μας. Σίγουρα η κουτσουρεμένη έκδοση του παιχνιδιού για τις κονσόλες σε σχέση με αυτή για τα PC είναι ένα ακόμη ψεγάδι, αλλά όλα εύκολα μπορεί να τα ξεχάσει όλα κάνεις απλά κάνοντας μια βόλτα στο λεπτομερέστερο ψηφιακό Nürburgring που έχει υπάρξει, με μια Porsche 911 GT3 RS -ναι το AC είναι από τα πρώτα παιχνίδια που απέκτησαν τα licenses της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας μετά τη λήξη της συνεργασίας της με την EA.
Η Kunos Simulazioni δεν έχει αφήσει καθόλου το παιχνίδι στην τύχη του καθώς από το 2014 που έγινε διαθέσιμο υπό τη μορφή Early Access στο Steam, έχουν γίνει σημαντικές προσθήκες στο παιχνίδι όσον αφορά το tire model, την οδήγηση αλλά και επιπλέον περιεχομένου, πάντα προς τη σωστή κατεύθυνση. Έχοντας το γραφείο τους δίπλα στην πίστα της Vallelunga και κυκλοφορόντας ένα παιχνίδι σαν αυτό, οι δημιουργοί του Assetto έχουν κάθε δικαίωμα να περηφανεύονται ότι το δημιούργημά τους είναι “By racers for racers”.
Αν υπάρχει μία εταιρία του χώρου που έχει συνδέσει το όνομά της με τους αγώνες Rally, αυτή είναι η Codemasters. Όλοι οι λάτρεις του συγκεκριμένου τύπου αγώνων σίγουρα γνωρίζουν και αγαπούν τα Colin McRae Rally, όμως η σειρά, μετά την προσθήκη του Dirt και τη σταδιακή αφαίρεση του ονόματος του οδηγού θρύλου στον τίτλο, κάπου άρχισε να τα “χαλάει” για τους σκληροπυρηνικούς και να ακολουθεί άλλα μονοπάτια. Όλα αυτά όμως κράτησαν μέχρι να εμφανιστεί το πείραμα που ονομάστηκε Dirt Rally. Εκείνο, λοιπόν, άφησε στην άκρη τη φανταχτερή παρουσίαση των παιχνιδιών Dirt και την απλοϊκή οδήγηση, ακολουθώντας ένα πιο δύσβατο μονοπάτι. Ο ρεαλισμός που προσφέρει το Dirt Rally στον τομέα της οδήγησης σε χώμα, πιστεύουμε ότι μπορεί να συγκριθεί μόνο με το κλασικό πλέον Richard Burn’s Rally, το οποίο όμως είναι πολύ πίσω τεχνικά σε όλους τους άλλους τομείς.
Ο κόσμος στήριξε αυτό το πείραμα της Codemasters και το παιχνίδι κατάφερε και ήρθε και στις κονσόλες. Σύντομα θα έχει υποστήριξη για PlayStation VR ενώ ήδη μπορεί να παίξει κανείς με Oculus Rift. Σίγουρα η χρήση τιμονιέρας απογειώνει την εμπειρία, αλλά η Codemasters φρόντισε ώστε να μην μείνουν παραπονεμένοι και όσοι παίζουν με gamepad. Εκτός των χωμάτινων rally (Φινλανδίας, Ελλάδας, Γερμανίας, Μόντε Κάρλο και Ουαλίας), στο παιχνίδι υπάρχει η ανάβαση του Pikes Peak και τα δικαιώματα του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Autocross, με τα αντίστοιχα οχήματα. Εκτός από σύγχρονα οχήματα, την εμφάνισή τους στο παιχνίδι κάνουν πολλά αυτοκίνητα-θρύλοι του παρελθόντος. Τέλος, ο τεχνικός τομέας του παιχνιδιού δεν θα αφήσει κανέναν απογοητευμένο καθώς ακόμα και στις κονσόλες τα frames ποτέ δεν πέφτουν κάτω από τα 60.
Η Playground Games, με το Forza Horizon 3, “τερμάτισε” τον όρο arcade racing game. Τιμώντας πλήρως το όνομά της, προσέφερε μια ψηφιακή παιδική χαρά για τους λάτρεις των αυτοκινήτων. Στο τρίτο μέρος της σειράς έχουμε πλέον την Αυστραλία ως χάρτη του τίτλου και το Forza Horizon 3 μάς ξεναγεί σε όλα τα μαγευτικά τοπία της ηπείρου καθώς είναι ένα από τα ομορφότερα παιχνίδια που έχουν κυκλοφορήσει. Παραλίες, έρημοι, αστικά περιβάλλοντα, δασικές περιοχές, ποτάμια ακόμα και χιονισμένα βουνά όλα είναι άρτια σχεδιασμένα και διαθέσιμα προς εξερεύνηση.
Η Playground δεν προσπάθησε να προσομοιώσει ένα ρεαλιστικό τρόπο οδήγησης, αλλά παρέδωσε τον πιο διασκεδαστικό τρόπο οδήγησης που μπορεί να συναντήσει κανείς σε παιχνίδι. Η λίστα των οχημάτων είναι χορταστική και υπάρχει ιδιαίτερη ποικιλία, από buggies μέχρι muscle cars και από εξωτικές Lamborghini μέχρι τζιπάκια. Οι μετατροπές που όλοι αγαπάμε υπάρχουν και αυτές, δίνοντας τη δυνατότητα σε κάθε παίκτη να νιώσει ότι το όχημα που οδηγεί είναι μοναδικό και δικό του. Το online mode του τίτλου είναι άρτια φτιαγμένο και πραγματικά δεν υπάρχει κάτι άλλο που πρέπει να αναφερθεί για το Forza Horizon 3. Ένα παιχνίδι με όλη την έννοια της λέξης που δεν έχει αντίπαλο.
Λάτρης της ταχύτητας, του ορθόδοξου multiplayer, των τίτλων της Rockstar και των υπόλοιπων καλών παιχνιδιών. Αρκετές φορές του αρέσει να αφήνει το controller και να διαβάζει για την «βιομηχανία». Όταν βγαίνει offline, ίσως τον βρεις να προγραμματίζει, να βλέπει ταινίες, σειρές και αγώνες ταχύτητας ή ποδοσφαίρου.