Long Live Monkey Island

Guybrush, Elaine, LeChuck: ομηρικές μάχες και αξεπέραστο χιούμορ σε μία από τις καλύτερες σειρές adventures

Guybrush, Elaine, LeChuck: ομηρικές μάχες και αξεπέραστο χιούμορ σε μία από τις καλύτερες σειρές adventures

Guybrush, Elaine, LeChuck: ομηρικές μάχες και αξεπέραστο χιούμορ σε μία από τις καλύτερες σειρές adventures…

Αν και ο υπογράφων δεν θεώρησε ποτέ τον εαυτό του adventurer ή έστω φίλο των adventures, υπήρξε μια εξαίρεση που τον ώθησε στο να μπει στον ιδιόμορφο κόσμο αυτού του genre. H εξαίρεση αυτή είναι τα παιχνίδια της σειράς Monkey Island! Εδώ η επιστήμη σηκώνει τα χέρια ψηλά, αναγνωρίζοντας τα παιχνίδια της LucasArts ως μέλη μιας από τις πιο διασκεδαστικές, χιουμοριστικές και πιο προσεγμένες σειρές adventures που έχουν βγει μέχρι σήμερα.

Με ντεμπούτο το 1990, η σειρά κράτησε μία δεκαετία (το τέταρτο επεισόδιο κυκλοφόρησε το 2000), χρόνια κατά τα οποία η LucasArts μεγαλουργούσε στο χώρο των adventure games, έχοντας παρουσιάσει τίτλους όπως τα Indiana Jones, Zak McKracken (λίγο νωρίτερα), Grim Fandango και Day of the Tentacle. Η δεκαετία του ’90 βλέπετε ήταν ίσως η τελευταία περίοδος στη «χρυσή εποχή» των adventures, εποχή που κατά γενική ομολογία είδαμε την ύστατη «μαζική παραγωγή» διαμαντιών του είδους. Εν πάσει περιπτώσει, τα Monkey Island games είναι μερικά από αυτά και ξεχωρίζουν από τα υπόλοιπα για το ανεπανάληπτο χιούμορ τους που είναι διάχυτο παντού στα παιχνίδια, από τα backgrounds μέχρι τους διαλόγους. Τα Monkey Island μιλούν για τις περιπέτειες ενός wanna-be πειρατή της Καραϊβικής, του Guybrush Threepwood. Ο Guybrush προσπαθεί να γίνει ξακουστός και φημισμένος πειρατής, πάντα όμως βρίσκει μπροστά του τον διαβολικό… συνάδελφό του LeChuck, ενώ η κατάσταση περιπλέκεται ακόμα περισσότερο όταν ερωτεύεται την κυβερνήτη του Tri-Island, Elaine Marley.

Παρεμπιπτόντως, αν τόση ώρα αναρωτιέστε τι σόι όνομα μπορεί να είναι αυτό το «Guybrush», ουσιαστικά προέρχεται από το…Deluxe Paint, το πρόγραμμα που χρησιμοποίησαν οι developers του πρώτου Monkey Island για να δημιουργήσουν τους χαρακτήρες! Τι συνέβη; Μόλις τελείωσαν τη δουλειά τους και μιας που ο κεντρικός ήρωας δεν είχε ακόμα όνομα, έσωσαν το αρχείο ως Guy (τύπος). Η κατάληξη των αρχείων του προγράμματος ήταν *.brush, οπότε όλο μαζί έμοιαζε κάπως έτσι: Guy.brush! Ε, δε θέλει και πολλή σκέψη για να φανταστείτε τη συνέχεια! Πάμε όμως να δούμε λίγα περισσότερα πραγματάκια και να γνωρίσουμε καλύτερα τα τέσσερα παιχνίδια της σειράς, άλλωστε το αξίζουν. Για όσους δεν έχουν παίξει κάποιο εξ’ αυτών, προσοχή, περιέχονται spoilers!

Το Μυστικό

Το πρώτο παιχνίδι της σειράς είχε τίτλο The Secret of Monkey Island και κυκλοφόρησε αρχικά το 1990 για Atari ST, Macintosh και IBM PC ενώ ήταν παραγωγή του Ron Gilbert. Στο The Secret of Monkey Island ξεκινούν οι περιπέτειες ενός ενθουσιώδους νέου, του Guybrush Threepwood τον οποίο το κύμα ξεβράζει στο Melee Island, του νησιωτικού συμπλέγματος Tri-Island της Καραϊβικής. Έχοντας ως όνειρο ζωής το να γίνει πειρατής, ο Guybrush βρίσκει τους Pirate Leaders της περιοχής οι οποίοι τον υποβάλλουν σε τρεις δοκιμασίες προκειμένου να αποδείξει ότι αξίζει να γίνει ένας από αυτούς. Κατά τη διάρκεια των περιπετειών του, ο Guybrush συναντά και ερωτεύεται κεραυνοβόλα την κυβερνήτη του συμπλέγματος, Elaine Marley. Το κακό όμως, είναι πως τα ίδια αισθήματα για εκείνη τρέφει και το κακό φάντασμα (και πρώην πειρατής) LeChuck, που ενόσω ο Guybrush παλεύει να ολοκληρώσει τις δοκιμασίες, βρίσκει ευκαιρία, απαγάγει την Elaine και τη μεταφέρει στο Monkey Island. Ο Guybrush, αφού μαζεύει πλήρωμα και βρίσκει πλοίο, φτάνει στο Monkey Island και περνάει για άλλη μια φορά τα πάνδεινα για να ανακαλύψει στο τέλος ότι ο LeChuck έχει πάρει την Elaine στο Melee Island για να την παντρευτεί!

Ακόμα ένας αγώνας δρόμου για τον Guybrush που λίγο έλειψε να τα θαλασσώσει μιας και η Elaine είχε το δικό της σχέδιο διαφυγής, ωστόσο, στο τέλος επικράτησε του LeChuck.
Το παιχνίδι απέσπασε ιδιαίτερα καλές κριτικές, δείγμα του ότι ο ειδικός Τύπος της εποχής εκτίμησε ιδιαίτερα την πολύ καλή δουλειά και δη το χιούμορ και τα νέα στοιχεία που εισήγαγε η LucasArts στο The Secret of Monkey Island. Έτσι, η εταιρεία πήρε τις εγγυήσεις που ζητούσε και προχώρησε στη δημιουργία του δεύτερου μέρους της σειράς.

Η Εκδίκηση

Ένα χρόνο αργότερα η LucasArts ξαναχτύπησε, ρίχνοντας στην αγορά το δεύτερο τίτλο Monkey Island με τίτλο Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge. Κυκλοφόρησε για PC, Amiga και Macintosh και στην παραγωγή βρισκόταν για άλλη μία -και τελευταία- φορά ο Ron Gilbert. Το παιχνίδι ξεκινά κάπως… περίεργα με τον Guybrush να κρέμεται από ένα σκοινί πάνω από μια τρύπα και την Elaine να εμφανίζεται, σκαρφαλώνοντας σε ένα άλλο σκοινί και ρωτώντας τον Guybrush πως βρέθηκε εκεί. Εκείνος αρχίζει την εξιστόρηση και το παιχνίδι εξελίσσεται σε μεγάλο ποσοστό σαν flashback. Μετά τα γεγονότα του πρώτου παιχνιδιού, ο Guybrush βάζει στόχο να κερδίσει την καρδιά της Elaine, ωστόσο πριν από αυτό θέλει να βρει το θησαυρό του «Big Whoop» στο Dinky Island. Έλα που όμως ένα από τα τσιράκια του -μακαρίτη πλέον- LeChuck έχει επιβάλλει εμπάργκο στο νησί! Ο Guybrush στην προσπάθειά του να αποδείξει ότι ήταν εκείνος που σκότωσε το LeChuck, δείχνει τη γενειάδα του φαντάσματος, την οποία ο Largo LaGrande (το πρωτοπαλίκαρο που προαναφέραμε) κλέβει εν ριπή οφθαλμού και τη χρησιμοποιεί για να αναστήσει τον LeChuck σαν zombie!

Ο Guybrush βρίσκει χάρτη για το Dinky Island, ο LeChuck, που πλέον ζητά απεγνωσμένα εκδίκηση για το θάνατό του, τον κλέβει, αλλά ο Guybrush καταφέρνει εν τέλει να φτάσει στο νησί. Κάπου εκεί το flashback τελειώνει, το σκοινί του Guybrush κόβεται και αρχίζει ένα απίστευτο κυνήγι στα τούνελ του Dinky Island με τους ρόλους του κυνηγού και του κυνηγημένου να εναλλάσσονται! Το φινάλε είναι απολαυστικό και αινιγματικό παράλληλα: ο Guybrush επιβάλλεται του LeChuck, ο τελευταίος όμως με ένα ξόρκι τον κάνει να πιστεύει ότι είναι ο χαμένος του αδελφός Chuckie, κι ενώ η… οικογένεια πάει στο λούνα-παρκ του Big Whoop, η Elaine αναρωτιέται

Όπως και το πρώτο, έτσι και το δεύτερο παιχνίδι της σειράς απέσπασε εξαιρετικές κριτικές και όχι άδικα. Διατήρησε στο ακέραιο το χιούμορ του, ήταν προσιτό στους άπειρους gamers -παραμένοντας παράλληλα ενδιαφέρον για τους πιο έμπειρους χάρη στα δύο modes που διέθετε- ενώ εξίσου αναβαθμισμένος ήταν και ο ήχος του που, πλέον, ήταν ισότιμο στοιχείο της ατμόσφαιρας. Ελέω όλων των παραπάνω, το Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge δίκαια χαρακτηρίστηκε ως ένα από τα καλύτερα point & click adventures που έχουν κυκλοφορήσει ποτέ.
{PAGE_BREAK}
Η Κατάρα

Χρειάστηκε να περάσουν έξι ολόκληρα χρόνια μέχρι να δούμε το επόμενο παιχνίδι της σειράς. Ο Ron Gilbert είχε αποχωρήσει από την εταιρεία το 1992 και τη θέση του στην παραγωγή του Monkey Island είχε πάρει το δίδυμο των Jonathan Ackley και Larry Ahern. Αρκετοί ήταν εκείνοι που υποστήριξαν ότι αν επικεφαλής είχε παραμείνει ο Gilbert, ενδεχομένως η ιστορία να είχε διαφορετική τροπή, ωστόσο το προαναφερθέν δίδυμο έκανε σε γενικές γραμμές καλή δουλειά συνεχίζοντας το έργο του προκατόχου του και κρατώντας τον πήχη σε υψηλά επίπεδα. Στο The Curse of Monkey Island λοιπόν (που κυκλοφόρησε μόνο για PC), ο Guybrush βρίσκεται κάπου στη θάλασσα, στη μέση του πουθενά, μέσα σε ένα αυτοκινητάκι συγκρουόμενων! Αφού καταφέρνει να θυμηθεί πως ο LeChuck τον κράτησε -για άγνωστο χρονικό διάστημα- φυλακισμένο στο λούνα-παρκ του Big Whoop, καταφέρνει να φτάσει στο νησί Plunder του Tri-Island το οποίο πολιορκεί o LeChuck. Κλασσικά πράγματα: ο LeChuck παγιδεύει τον Guybrush, εκείνος καταφέρνει να τον κάνει θρύψαλα (κυριολεκτικά) και μάλιστα παίρνει και το θησαυρό του!

Εκεί βρίσκει ένα διαμαντένιο δαχτυλίδι με το οποίο κάνει πρόταση γάμου στην αγαπημένη του Elaine. Εκείνη δέχεται, μόλις φοράει το δαχτυλίδι όμως μετατρέπεται σε ένα ολόχρυσο άγαλμα το οποίο ο LeChuck, με τη μορφή δαίμονα πλέον, κλέβει! Ο Guybrush πρέπει να βρει το άγαλμα, τι συνέβη και τι θα κάνει. Η λύση της κατάρας βρίσκεται στο Blood Island στο οποίο ποτέ κανείς δεν έχει πάει. Μετά από ένα επεισοδιακό ταξίδι -το insult swordfighting είναι αξέχαστο- ο Guybrush βρίσκεται ολομόναχος στον προορισμό του και καταφέρνει να σπάσει την κατάρα.

Ωστόσο, τα μάγια του LeChuck έχουν ακόμα επιρροή πάνω του. Με τη βοήθεια της Elaine πάντως, καταφέρνει αρχικά να τα σπάσει και στη συνέχεια να απαλλαγεί από την απειλή του δαίμονα –για άλλη μια φορά. Το φινάλε απεικονίζει τον Guybrush και την Elaine, νιόπαντρους να φεύγουν για το μήνα του μέλιτος! Για άλλη μια φορά οι κριτικές που έλαβε το παιχνίδι ήταν εξαιρετικές αφού, όπως φάνηκε, το προσεγμένο σενάριο, οι γενναίες δόσεις χιούμορ, τα πανέξυπνα Easter Eggs, τα καρτουνίστικα αλλά καλοσχεδιασμένα γραφικά, ο ακόμα πιο βελτιωμένος ήχος και η γενικότερη εντύπωση που άφηνε το παιχνίδι, κατέπληξαν reviewers και gamers.

Η Απόδραση

Το τελευταίο παιχνίδι της σειράς, ήταν το Escape from Monkey Island που κυκλοφόρησε το 2000 για PC, Macintosh και PlayStation 2. Ο Guybrush και η Elaine έχουν μόλις επιστρέψει από τον –τρίμηνο- μήνα του μέλιτός τους για να βρουν το Tri-Island άνω-κάτω! Η Elaine είναι επισήμως νεκρή, η έπαυλή της είναι υπό κατεδάφιση ενώ έχουν προκηρυχτεί εκλογές για τη θέση του κυβερνήτη με κάποιον Charles L. Charles να είναι ο κύριος υποψήφιος! Φυσικά, πίσω από όλα αυτά κρύβεται τόσο ο LeChuck όσο και ένας περίεργος Αυστραλός που θέλει να απαλλαγεί από τους πειρατές προκειμένου να μεταμορφώσει το Tri-Island σε τουριστικό θέρετρο (ατραξιόν: StarBuccaneer’s και Planet Threepwood –απίθανο γέλιο)! Για να κάνει κάτι τέτοιο φυσικά, θα χρειαστεί τεράστια δύναμη που μόνο ένα ισχυρό artifact όπως το Ultimate Insult θα του προσφέρει. Άλλος ένας αγώνας δρόμου για το συμπαθή Guybrush, άλλη μια σπαρταριστή περιπέτεια για ‘μας!

Εν αντιθέσει με τα άλλα τρία παιχνίδια της σειράς, το Escape from Monkey Island δεν έτυχε καθολικού επαίνου από τον ειδικό Τύπο. Αιτία γι’ αυτό ήταν η κακή υλοποίηση της «Monkey Kombat» (σας θυμίζει μήπως κάποια άλλη… Kombat;) που όμως αντισταθμιζόταν από τα ακόμα καλύτερα και 3D γραφικά και τον εξαιρετικό ήχο. Αλλαγές παρατηρούνταν και στην ατμόσφαιρα του όλου παιχνιδιού, με το χιούμορ και τη σάτιρα, τουλάχιστον, να παραμένουν διάχυτα. Το παιχνίδι έτσι όπως εξελίσσεται αφήνει μικρά περιθώρια για πέμπτο μέρος, πιθανή κυκλοφορία του οποίου έχουν παραδεχτεί τόσο ο PR manager της LucasArts το 2002, Tom Sarris («σίγουρα η εταιρεία θα προχωρήσει στη δημιουργία του Monkey Island 5 αφού είναι το πιο δημοφιλές franchise της, ωστόσο δε θα πρέπει να περιμένουμε κάτι τέτοιο στο άμεσο μέλλον») όσο και ο διευθυντής της εταιρείας το 2006, Jim Ward μεταξύ σοβαρού κι αστείου («θα κάνουμε το πέμπτο παιχνίδι της σειράς το 2015»).

Long Live Monkey Island

Εν τέλει, συνοψίζοντας, τι μας μένει από τα Monkey Island; Σίγουρα, πρώτα απ’ όλα το αστείρευτο χιούμορ προς οτιδήποτε (από πρόσωπα και γεγονότα, μέχρι στερεότυπα και άλλα παιχνίδια) που χαρακτήριζε κάθε στοιχείο σε κάθε επεισόδιό της. Τα καρτουνίστικα γραφικά ήταν ό,τι έπρεπε για την απεικόνιση του κόσμου του Monkey Island και σε συνδυασμό με τον ήχο που παρουσιαζόταν καλύτερος από παιχνίδι σε παιχνίδι, συντελούσαν στη δημιουργία μιας εξαιρετικής ατμόσφαιρας. Έχοντας, πλέον, μια ολοκληρωμένη άποψη για κάθε παιχνίδι και τη σειρά ολόκληρη γενικότερα, δε θα ήταν υπερβολή να πούμε πως τα Monkey Island συγκαταλέγονται εύκολα στο Τop 5 των adventure σειρών.

Αν θεωρείτε τους εαυτούς σας adventurers και δεν έχετε παίξει έστω κάποια από τα παιχνίδια της σειράς, αφ’ ενός πρέπει να επανορθώσετε άμεσα, αφ’ ετέρου δεν ξέρετε τι χάνετε. Τα δύο τελευταία Monkey Island (The Curse & Escape from Monkey Island) κυκλοφορούν στα καταστήματα και μπορούν έναντι περίπου €15 το ένα να γίνουν δικά σας. Τώρα, για τα δύο πρώτα παιχνίδια, μπορείτε εύκολα να τα κατεβάσετε από abandonware sites ή αν ενδιαφέρεστε για κάτι πιο χειροπιαστό (και διαθέτετε φυσικά το κατάλληλο… κομπόδεμα), να ψάξετε για τις δισκέτες τους στο eBay!

Πέτρος Κηπουρόπουλος

{nomultithumb}

Πέτρος Κηπουρόπουλος
Πέτρος Κηπουρόπουλος
Άρθρα: 17

Υποβολή απάντησης