
GameOver Classics: Z
Ταξιδεύουμε στα πρώτα βήματα της RTS κατηγορίας και στο θρυλικό παιχνίδι των Btimap Brothers
Ταξιδεύουμε στα πρώτα βήματα της RTS κατηγορίας και στο θρυλικό παιχνίδι των Btimap Brothers
Ταξιδεύουμε στα πρώτα βήματα της RTS κατηγορίας και στο θρυλικό παιχνίδι των Btimap Brothers
Η Bitmap Brothers δημιουργήθηκε το 1987 από τρεις Άγγλους οι οποίοι είχαν σκοπό να προσφέρουν ποιοτικούς τίτλους στο κοινό με εθιστικό gameplay. Μπήκαν στον χώρο των βιντεοπαιχνιδιών το 1988 με το επιτυχημένο “Xenon”, ένα shoot ’em’ up όπου σκοπός του παίχτη ήταν να σκοτώσει με το διαστημόπλοιό του τις αντίπαλες εξωγήινες μονάδες έχοντας την κλασσική προοπτική όπου έβλεπες το σκάφος σου από ψηλά, ακριβώς όπως στο κλασσικό “1942”. Το παιχνίδι αυτό κέρδισε την εκτίμηση του κοινού και κατάφερε να μπει στο Top 40 της Αγγλίας. Την ίδια χρονιά οι Bitmap Brothers κυκλοφόρησαν ένα φουτουριστικό αθλητικό παιχνίδι ονόματι “Speedball” το οποίο θύμιζε έναν συνδυασμό ράγκμπι με ποδόσφαιρο. Σκοπός του παιχνιδιού ήταν να πετύχεις τέρματα με μία μεταλλική μπάλα σε ένα γήπεδο όπου δεν υπήρχαν κανονισμοί. Το Speedball διέθετε πολύ καλά, για την εποχή, γραφικά και εθιστικό gameplay.Την επόμενη χρονιά εκδόθηκε η συνέχεια του Xenon με τίτλο “Xenon II: Megablast”.
Το δεύτερο παιχνίδι ακολούθησε την επιτυχημένη συνταγή του προκατόχου του και κατάφερε να αποσπάσει πολλά βραβεία. Το 1990 κυκλοφόρησε το επόμενο Speedball, το “Speeball II: Brutal Deluxe”, με ανανεωμένα γραφικά και αυξημένο αριθμό παιχτών για κάθε ομάδα, από του 6 στους 9. Το 1991 οι Bitmap Brothers συνέχισαν την πορεία τους με το εκπληκτικό “Gods”, ένα platform παιχνίδι όπου ο παίκτης χειρίζεται τον Ηρακλή στην αρχαία Ελλάδα. Το παιχνίδι είχε φανταστικά γραφικά και πολύ καλό animation και –κατά κοινή ομολογία- εκτιμάται ότι είναι από τα καλύτερα παιχνίδια, αν όχι το καλύτερο, που κυκλοφόρησε η εταιρία. Μετά από απουσία δύο χρόνων από το προσκήνιο το βρετανικό στούντιο επιστρέφει το 1993 οπότε και κυκλοφορεί το “The Chaos Engine”.
Ο παίκτης καλείται να διαλέξει έναν από τους έξι μισθοφόρους που προσφέρει το παιχνίδι, καθένας με διαφορετικά όπλα, με σκοπό να καταστρέψει την Chaos Engine σε ένα post apocalyptic περιβάλλον. Το παιχνίδι αυτό ακολούθησε 3 χρόνια αργότερα ένα, όχι και τόσο καλό, sequel. Και φτάνουμε στο 1996 και στην κυκλοφορία του “Z”. Σε μία εποχή όπου αρχίζει να ανθίζει το είδος των real time strategy και με τα τα εκπληκτικά “Warcraft 2” και “Command & Conquer” να έχουν ήδη κάνει αίσθηση στην αγορά, η Bitmap Brothers εκδίδει ένα strategy που ξεχώριζε με το χιούμορ του και το ανάλαφρο αν και αρκετά δύσκολο gameplay του. Η πρώτη έκδοση του παιχνιδιού ήταν μόνο για το MS-Dos, αν και ήταν εφικτό να τρέξει στα Windows 95, όμως, με πολλά προβλήματα. Γι’ αυτό το λόγο, και την όλο και αυξανόμενη ζήτηση των Windows, το 1998 κυκλοφόρησε μία έκδοση του παιχνιδιού με όνομα “Ζ95 + expansion kit”, με την οποία το παιχνίδι λειτουργούσε χωρίς πρόβλημα στο εν λόγω λειτουργικό, ενώ περιείχε και 15 καινούριες πίστες.
Η όλη υπόθεση του παιχνιδιού είναι η εξής. Ο παίκτης βρίσκεται υπό τις διαταγές του στρατηγού Zod και σκοπός του είναι να εξολοθρεύσει την αντίπαλη παράταξη σε κάποιον μακρινό πλανήτη. Πρωτότυπο στοιχείο είναι το γεγονός πως, όλες οι μονάδες που απαρτίζουν την διοίκηση και τον στρατό αποτελούνται από ρομπότ. Η δική σας παράταξη αποτελείται από κόκκινα ρομπότ και η αντίπαλη από μπλε. Ωστόσο, παρόλη την έλλειψη της υπόθεσης, μεταξύ των αποστολών προβάλλεται ένα FMV με χιουμοριστικό περιεχόμενο. Συνήθως έχει να κάνει με το κατσάδιασμα του χαρακτήρα σας από τον General Zod και την ανάθεση της επόμενης αποστολής με κείμενα τα οποία είναι όντως αστεία και όχι, όπως σε πολλά παιχνίδια, που προσπαθούν να γίνουν αστεία και αποτυγχάνουν παταγωδώς. Σε γενικές γραμμές, τα videos είναι καλοφτιαγμένα και διαθέτουν ικανοποιητικές φωνές, που συμβάλλουν στην καρτουνίστικη και χιουμοριστική ατμόσφαιρα του παιχνιδιού.
Τα γραφικά του παιχνιδιού ήταν δισδιάστατα, κυμαίνονταν σε πολύ καλά επίπεδα και δημιουργούσαν χρωματιστές και πολύ ζωηρές πίστες. Οι 35 αυτές πίστες του παιχνιδιού (μαζί με αυτές του expansion) διαδραματίζονται σε 5 διαφορετικά περιβάλλοντα: Έρημο, ζούγκλα, πόλη, αρκτικό και ηφαιστειακό τοπίο. Παρόλο που δεν προσφέρουν κάποια ουσιαστική αλλαγή στο gameplay, είναι πάντα καλό να υπάρχει ποικιλία στα τοπία και το Ζ το κατάφερνε αυτό. Καθένα από τα διαφορετικά περιβάλλοντα είχε τις δικές του λεπτομέρειες, όπως διαφορετικά δέντρα, βουνά, εδάφη κ.ο.κ. Στοιχείο πολύ ανώτερο από τα “θηρία” της εποχής (βλ. Warcraft και Command & Conquer) είναι ότι τα περιβάλλοντα μπορούν να καταστραφούν, κάτι το οποίο ήταν πρωτοποριακό για την εποχή εκείνη.
Θα δείτε μονάδες που φέρουν ρουκέτες να διαλύουν βουνά και δέντρα προκειμένου να δημιουργήσουν δρόμο για τον προορισμό τους. Τα animation από τα ρομπότ είναι επίσης αρκετά καλά χωρίς όμως να παρουσιάζουν κάτι το ιδιαίτερο. Πολλές φορές όταν τα αφήνετε ακίνητα χωρίς εντολές θα τα δείτε να χαιρετάνε ή να πυροβολούν διάφορα αντικείμενα ή ζωάκια που υπάρχουν τριγύρω τους για να “σκοτώσουν” την ώρα τους.
Και πάμε στον τομέα του gameplay. Το βασικότερο στοιχείο κάθε παιχνιδιού και ένα από τα οποία μπορεί να καταστήσει ένα παιχνίδι διαχρονικό. Σε αυτόν τον τομέα το παιχνίδι διαφοροποιείται πολύ σε σχέση με τα υπόλοιπα της κατηγορίας. Δεν έχει απολύτως κανένα resource για να μαζέψετε έτσι ώστε, εν συνεχεία, να χρησιμοποιήσετε για να χτίσετε μονάδες ή κτήρια όπως επίσης δεν έχει επιλογή να χτίσετε κάποιο κτήριο. Αντί αυτού ο χάρτης είναι χωρισμένος σε 9-16 τετράγωνες περιοχές, τις οποίες ο παίκτης μπορεί να τις ελέγξει αν καταφέρει και κρατήσει την σημαία που υπάρχει σε κάθε μία από αυτές. Σχεδόν σε κάθε περιοχή υπάρχουν ένα ή δυο κτήρια (σε άλλες και κανένα) τα οποία τα παίρνετε στην κατοχή σας αφού αποκτήσετε τη σημαία. Εννοείται ότι ο εχθρός μπορεί ανά πάσα στιγμή να καταλάβει τη σημαία σας και να κάνει τα κτήρια δικά του.
Από την στιγμή που δεν υπάρχει κάποιο είδος χρήματος για να φτιάξετε τις μονάδες σας έχει μπει το πολύ έξυπνο στοιχείο του χρόνου. Τι σημαίνει όμως αυτό; Ότι κάθε μονάδα που θέλετε να φτιάξετε, ρομπότ, όχημα ή αμυντικό σταθερό όπλο, χρειάζεται συγκεκριμένο χρόνο για να φτιαχτεί. Η πιο αδύναμη μονάδα που υπάρχει στο παιχνίδι χτίζεται σε 30 δευτερόλεπτα, ενώ οι πιο δυνατές χρειάζονται πάνω από 3 λεπτά. Έτσι απαιτείται να κάνετε κατάλληλη κατανομή του χρόνου στο τι θα χτίσετε σε κάθε κτήριο. Θα δημιουργήσετε όσο περισσότερες μονάδες μπορείτε αλλά αδύναμες ή θα προσπαθήσετε να επιβιώσετε με νύχια και με δόντια μέχρι να ετοιμαστούν οι δυνατές μονάδες.
Συνολικά το παιχνίδι περιλαμβάνει 6 διαφορετικούς τύπους ρομπότ, 7 τύπου οχημάτων, και 4 είδη σταθερών αμυντικών όπλων. Τα διαφορετικά ρομπότ διαφοροποιούνται ως προς τα όπλα που κουβαλάνε, την θωράκισή τους και μία στοιχειώδη διαφορά στην νοημοσύνη τους. Όσον αφορά στα οχήματα αυτά έχουν να κάνουν με τζιπ που φέρει ένα πολυβόλο, τρεις τύπους τανκ όπου διαφοροποιούνται από την θωράκισή τους, ένα ρουκετοβόλο όχημα με μεγάλο βεληνεκές και ένα apc. Τέλος αφού χτίσετε ένα σταθερό αμυντικό όπλο έχετε την επιλογή να το βάλετε όπου εσείς θέλετε για την άμυνα του συγκεκριμένου τομέα. Αρνητικό στοιχείο του παιχνιδιού είναι το πολύ κακό pathfinding που διαθέτει. Πολύ συχνά θα βλέπετε τις μονάδες που στέλνετε σε κάποιο σημείο να προσπαθούν να καταστρέψουν το βουνό το οποίο παρεμβάλλεται ανάμεσα στον προορισμό τους ενώ υπάρχει ανοιχτός δρόμος λίγα μέτρα δίπλα τους για να το παρακάμψουν.
Στον τομέα του ήχου το Ζ δεν παρουσιάζει κάτι ιδιαίτερο. Τα μουσικά θέματα που ακούγονται κατά την διάρκεια των αποστολών είναι αρκετά αδιάφορες ηλεκτρονικές συνθέσεις. Τα ηχητικά εφέ, χωρίς να είναι κάτι το ιδιαίτερο, εκτελούν ικανοποιητικά το έργο τους. Σε γενικές γραμμές, το Ζ ήταν ένα πολύ καλό strategy παιχνίδι (ίσως θα έπρεπε να χαρακτηριστεί arcade strategy) το οποίο παίζεται άνετα ακόμα και σήμερα.
Που μπορείτε να το βρείτε Στην επίσημη ιστοσελίδα των Bitmap Brothers υπάρχει ένα demo του παιχνιδιού. Από εκεί και έπειτα, ο μόνος τρόπος να απολαύσετε αυτό το κλασικό RTS είναι να το ανακαλύψετε ως μέρος κάποιας συλλογής.
Αξιοσημείωτο στοιχείο Ένα πρωτότυπο στοιχείο του παιχνιδιού, είναι το γεγονός ότι τα ρομπότ με τα πυροβόλα όπλα έχουν την δυνατότητα να σκοτώσουν τους οδηγούς των αντίπαλων οχημάτων και να τα αφήσουν ακυβέρνητα δίνοντάς σας την δυνατότητα να βάλετε τα δικά σας ρομπότ να τα οδηγήσουν προς όφελός σας.
Νικόλας Μαρκόγλου
Ζ
Ανάπτυξη Bitmap Brothers
Έκδοση Bitmap Brothers
Κυκλοφορία 1996
Είδος RTS
Πλατφόρμες PC, Sega Saturn, Sony PlayStation
Το εισαγωγικό video του Z
Ένα in-game video του παιχνιδιού
{nomultithumb}