Minecraft
Η χαρά της δημιουργίας.
Με τον σίδηρο, μπορούμε να φτιάξουμε μεταλλική πανοπλία και σπαθί. Πλέον, τα τέρατα της νύχτας μοιάζουν λιγότερο τρομακτικά. Τα ζώα τριγύρω μας δίνουν κρέας, δέρμα και μαλλί και, με τη βοήθεια ενός φούρνου, μπορούμε να μαγειρέψουμε το φαγητό μας. Με ξύλο και κάρβουνο, φτιάχνουμε πυρσούς και διώχνουμε το σκοτάδι της νύχτας και των υπόγειων σπηλαίων.
Σαν τον ίδιο τον άνθρωπο, έχοντας λύσει τα απολύτως βασικά ζητήματα επιβίωσης, μπορούμε να στραφούμε σε πιο περίπλοκες εργασίες. Μπορούμε να χτίσουμε ένα τεράστιο κάστρο, ή να δημιουργήσουμε μια μεγάλη φάρμα, με σπαρτά που φυτρώνουν κανονικά και ζώα που αναπαράγονται. Μπορούμε να κατασκευάσουμε έναν τεράστιο δρόμο που διαπερνά τον ανοικτό κόσμο, να σκάψουμε όσο πιο βαθιά μπορούμε, ανακαλύπτοντας νέα πετρώματα, ή να φτιάξουμε ένα αυτόματο σύστημα μεταφοράς με γραμμές και βαγόνια. Κάποιοι αφοσιωμένοι χρήστες έχουν δημιουργήσει έναν πλήρως λειτουργικό υπολογιστή, μόνο με τα εφόδια που τους δίνει ο κόσμος του παιχνιδιού. Κάποιοι μπορεί να αρκεστούν σε ένα απλό ξύλινο σπιτάκι. Το μόνο κοινό που έχουν όλα αυτά μεταξύ τους είναι ότι γίνονται δυνατά χάρη στη φαντασία του παίκτη και στους μηχανισμούς του παιχνιδιού.

Το Minecraft είναι ένα παιχνίδι sandbox με την πιο αγνή έννοια του όρου. Κάθε φορά που ξεκινάμε ένα νέο παιχνίδι, δημιουργείται ένας randomly generated ανοιχτός κόσμος, ο οποίος μας περιμένει να τον εξερευνήσουμε. Ενημέρωση με την ενημέρωση, ο κόσμος του παιχνιδιού εμπλουτίστηκε με νέα στοιχεία που εμφανίζονται τυχαία, όπως χωριά με κατοίκους (οι οποίοι, πάντως, προς το παρόν δεν κάνουν και πολλά), περιοχές με πληθώρα πανίδας και χλωρίδας, διαφορετικές κλιματικές ζώνες, έτοιμα μπουντρούμια/ορυχεία, και φυσικά, εκατοντάδες πρώτες ύλες.
Εκτός από τις αμέτρητες επιλογές για crafting, το παιχνίδι περιλαμβάνει και λειτουργίες enchanting, για να δώσουμε bonus στα εργαλεία, τα όπλα και τις πανοπλίες μας (αφού δημιουργήσουμε πρώτα τον κατάλληλο εξοπλισμό, βεβαίως).Ένα νέο game μπορεί να ξεκινήσει σε Survival ή σε Creative mode. Στο πρώτο, πρέπει παράλληλα με την πρόοδό μας να επιβιώνουμε ενάντια στα τέρατα που βγαίνουν τη νύχτα, αλλά και να φροντίζουμε να κρατάμε τον χαρακτήρα μας χορτάτο, συγκεντρώνοντας τα κατάλληλα αποθέματα τροφής. Ό,τι χρειαζόμαστε, πρέπει να το βρούμε στη φύση ή να το κατασκευάσουμε. Στο Creative mode, ο κόσμος γύρω μας δεν είναι πλέον επικίνδυνος. Τα τέρατα εμφανίζονται και πάλι, αλλά δεν μπορούν να μας κάνουν κακό, ενώ έχουμε στη διάθεσή μας άπειρες ποσότητες από τις περισσότερες πρώτες ύλες και αντικείμενα του παιχνιδιού. Ο σκοπός, φυσικά, είναι να δημιουργήσουμε ό,τι μας κάνει κέφι χωρίς να χρειάζεται να ανησυχούμε για την επιβίωση του χαρακτήρα μας.

Το multiplayer μας επιτρέπει να βρούμε έναν server ή να δημιουργήσουμε (με αρκετή ευκολία) έναν δικό μας. Για αρκετούς παίκτες, εκεί βρίσκεται και ο πυρήνας της εμπειρίας του Minecraft: η συλλογική διαδικασία κατασκευής, η συνεργασία για τη δημιουργία κτιρίων, χωριών, πόλεων, ή απλώς μνημείων στη ματαιότητα, την έμπνευση και τον πολύ ελεύθερο χρόνο! Ή, εναλλακτικά, το troll-άρισμα και η καταστροφή των πραγμάτων που άλλοι έχτισαν με κόπο.
Κάπου εδώ κάποιος μπορεί να αναρωτιέται: “Προς τι όλα αυτά; Ποιο είναι το νόημα;” Και κυρίως: “Πότε διασκεδάζω;” Η απάντηση σε αυτό έχει να κάνει κατά μεγάλο μέρος με τον λόγο της επιτυχίας του Minecraft: το νόημα το φτιάχνει ο παίκτης. Μπορεί να είναι η αναπαραγωγή της έναρξης του Legend of Zelda ή του κόσμου 1.1 του Super Mario Bros. Μπορεί να είναι το σκάψιμο του μεγαλύτερου ορυχείου, ή το κυνήγι, ή η εξερεύνηση. Το παιχνίδι είναι φτιαγμένο έτσι, ώστε να ανταμείβει οποιαδήποτε ασχολία εκτός από την αναμονή να συμβεί κάτι που δεν έχει προκαλέσει ο παίκτης.

Αποτελεί πηλό στα χέρια μας και ανταποκρίνεται με κάποιο τρόπο σε σχεδόν ό,τι σκεφτούμε να δοκιμάσουμε. Αυτό δεν αποτελεί μόνο επίτευγμα game design, αλλά και τεχνικό κατόρθωμα, καθώς το πρόγραμμα περιέχει κυριολεκτικά χιλιάδες μεταβλητές στον κόσμο του.
Αυτό επιβάλλει και τον “φτωχό” οπτικό του τομέα, όπου τα πάντα αναπαριστώνται από κύβους χαμηλής ανάλυσης. Γρήγορα συνειδητοποιεί κανείς, όμως, ότι η εμφάνιση του παιχνιδιού όχι μόνο επιτρέπει την απίστευτη ποικιλία του, αλλά του χαρίζει και ένα ιδιαίτερο, χαρακτηριστικό ύφος που επικοινωνεί στον παίκτη πληροφορίες την ίδια στιγμή που “καρφώνεται” στο μυαλό του. Και η “φτώχεια” αυτή είναι σχετική, καθώς υπάρχουν πολλές περιπτώσεις όπου μαγευτήκαμε είτε από κάποια ειδυλλιακή θέα, είτε από τις σκιές κάποιου ατμοσφαιρικού σπηλαίου, είτε από κάποιο απόμακρο φως μέσα στο σκοτάδι της νύχτας – σε συνδυασμό με την λιγοστή, αλλά πανέμορφη μουσική.