H επίσημη αγαπημένη επιστρέφει, καλλίγραμμη, ατρόμητη και απολαυστική όπως την γνωρίσαμε πίσω στο 1996
H επίσημη αγαπημένη επιστρέφει, καλλίγραμμη, ατρόμητη και απολαυστική όπως την γνωρίσαμε πίσω στο 1996
«Remakes»: όνειδος για τους σινεφίλ, λέξη μάλλον άγνωστη για τους gamers. Με την εξαίρεση του αρχικού Resident Evil, το οποίο γνώρισε μια κορυφαία επανέκδοση το 2002 στο GameCube, ελάχιστες είναι οι περιπτώσεις που βρισκόμαστε μπροστά σε remakes παιχνιδιών, τα οποία έρχονται ως φόρος τιμής προς κλασικές επιτυχίες που σημάδεψαν ανεξίτηλα τη βιομηχανία. Βλέποντας όμως την εξαιρετική εργασία της Capcom στο προαναφερθέν παιχνίδι, αλλά και μετά από αρκετές ώρες παρέα με το νεότερο πόνημα της Crystal Dynamics, το Tomb Raider Anniversary, είμαστε σε θέση να πούμε ότι οι εταιρείες πρέπει να αρχίσουν να σκέφτονται πολύ σοβαρά το ενδεχόμενο δημιουργίας περισσοτέρων τέτοιων προσπαθειών, θεωρώντας βέβαια ως δεδομένο ότι θα δείξουν την ανάλογη προσοχή, την έμπνευση και το σεβασμό προς το πρωτογενές υλικό που χαρακτηρίζει τα Resident Evil και Tomb Raider Anniversary.
Ξεκινάμε λίγο απότομα; Η αλήθεια είναι ότι ο ενθουσιασμός που μας έχει κατακλύσει μετά τις ώρες που περάσαμε με τη «νέα» Lara εξερευνώντας τις σπηλιές των Άνδεων μέσα από μια πρώιμη έκδοση του Tomb Raider Anniversary που παραλάβαμε πρόσφατα, είναι υψηλός. Όσοι παρακολουθούν το GameOver καιρό ίσως θυμούνται τα παράπονα που είχαμε εκφράσει όταν είχαμε παρουσιάσει το Tomb Raider Legend, την πρώτη προσπάθεια της Crystal Dynamics στη σειρά. Το παιχνίδι ήταν πολύ καλό, αλλά εστίαζε περισσότερο του δέοντος στις μάχες με τα όπλα και ήταν πολύ, μα πολύ, σύντομο σε διάρκεια. Ωστόσο, όλα τα υπόλοιπα στοιχεία του (χειρισμός, γραφικά, gameplay) διέπρεπαν.
Όταν λοιπόν είδαμε ότι το Anniversary είναι όλα όσα ήταν το πρώτο και πλέον αγαπημένο Tomb Raider, έχοντας όμως τα γραφικά, τις μηχανικές, το gameplay, τις ιδέες και τους γενικότερους μηχανισμούς του Legend, απλά, αγαλλιάσαμε. Μπορούμε πλέον να χαθούμε στις σπηλιές των Άνδεων, να ταξιδέψουμε στην αρχαία Ελλάδα και να ανακαλύψουμε τα μυστικά της Ατλαντίδος από την αρχή, αλλά αυτή τη φορά με περισσότερο στυλ, υπέροχα γραφικά και έναν χειρισμό που θα έκανε ακόμα και τον Πρίγκιπα της Περσίας να ζηλέψει. Αλλά καλύτερα να τα πάρουμε από την αρχή, ούτως ώστε να βοηθήσουμε όσους δεν έχουν παρακολουθήσει τις εξελίξεις των τελευταίων μηνών να κατανοήσουν τι ακριβώς σημαίνει «Tοmb Raider Anniversary».
Μετά την τεράστια εμπορική επιτυχία και την αναβίωση που επήλθε από την περυσινή κυκλοφορία του Tomb Raider Legend, όλοι οι δρόμοι άνοιξαν ξανά για τη Lara Croft, δρόμοι οι οποίοι είχαν κλείσει μετά το τραγελαφικό Angel of Darkness. H Eidos έδωσε τα ηνία (και την πιθανότητα σωτηρίας) της σειράς στην Crystal Dynamics και το αμερικανικό στούντιο κατάφερε να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων προσφέροντας μια, σύντομη μεν, αξιόλογη δε, περιπέτεια. Ενώ λοιπόν το Legend τελείωσε απότομα και όλοι περιμέναμε εναγωνίως τη συνέχειά του, η CD έκανε ένα μικρό διάλειμμα, καθώς πήρε εντολή από την Eidos να προχωρήσει στη δημιουργία ενός remake του αρχικού παιχνιδιού της σειράς.
Πρακτικά λοιπόν, το Tomb Raider Anniversary είναι το πρώτο Tomb Raider που κυκλοφόρησε το 1996 σε εκδόσεις PlayStation, Saturn και PC. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το παιχνίδι είναι ιστορικό, σημείο αναφοράς θα λέγαμε, για τη βιομηχανία, καθώς άλλαξε άρδην τα δεδομένα. Η CD το γνώριζε καλά αυτό και από ό,τι είδαμε στον πρώιμο κώδικα της δοκιμής μας το σεβάστηκε απόλυτα. Έτσι λοιπόν, βρεθήκαμε μπροστά σε ένα παιχνίδι που ακολουθεί κατά γράμμα το σενάριο και τη βασική ιδέα που θεμελίωσε το πρωτότυπο. Ακόμα και οι αρχικές κινηματογραφικές σκηνές, όπου απεικονίζεται μια έκρηξη σε μια έρημο του Μεξικού και στη συνέχεια ένας μισθοφόρος συστήνει τη Natla στη Lara με τη χρήση ενός φορητού υπολογιστή, είναι σχεδόν ίδιες. Οι διάλογοι παραμένουν, ως επί το πλείστον, πανομοιότυποι και μόνο ορισμένες διαφοροποιήσεις στη σκηνοθεσία και στις θέσεις της κάμερας διαπιστώσαμε.
Ωστόσο, όπως πολύ σοφά έπραξε η Capcom με το remake του Resident Evil, έτσι και η Crystal Dynamics, δεν αρκέστηκε σε ένα «copy-paste» στο πρωτότυπο παιχνίδι, ρίχνοντας απλά και μόνο ένα «δέρμα» καλύτερων γραφικών επάνω στο project της. Αν γινόταν αυτό, θα ελλόχευε ο κίνδυνος οι…γηραιότεροι παίκτες, οι οποίοι είναι σίγουρο ότι έχουν παίξει πολλές φορές το αρχικό Tomb Raider, να ολοκλήρωναν το Anniversary μέσα σε λίγες ώρες. Αυτός ο κίνδυνος αντιμετωπίστηκε με τη χρήση ενός ανασχεδιασμού πολλών εκ των επιπέδων, έναν ανασχεδιασμό που παραμένει πιστός στο πρωτότυπο level design, αλλά που την ίδια στιγμή κρύβει πολλές εκπλήξεις, σημαντικές νέες προσθήκες και πολλές αλλαγές στον τρόπο προσέγγισής των επιπέδων.
Οι γρίφοι, για παράδειγμα, είναι ανανεωμένοι και σε πολλές περιπτώσεις δεν έχουν απολύτως καμία σχέση με αυτούς του αρχικού παιχνιδιού. Το ίδιο ισχύει και για θέσεις των πλασμάτων που εμποδίζουν το διάβα της Lara (λύκοι, αρκούδες, νυχτερίδες, κροκόδειλοι κ.ο.κ.), τα οποία κάποιες φορές βρίσκονταν εκεί που τα περιμέναμε και κάποιες άλλες ξεπηδούσαν από σημεία όπου στο πρωτότυπο παιχνίδι γνωρίζαμε ότι ήμασταν ασφαλείς. Αυτές οι έντονες -και άκρως απαραίτητες κατά την άποψή μας- διαφοροποιήσεις και αλλαγές στη χάραξη και στο γενικότερο σχεδιασμό των επιπέδων ήταν επιβεβλημένες και νιώσαμε ιδιαίτερη ευχαρίστηση όταν είδαμε ότι η Crystal Dynamics δεν ενέδωσε στον πειρασμό να πάρει το παλιό παιχνίδι και να το προσφέρει σε νέους και παλιούς παίκτες με μικρές -κυρίως οπτικές- ανανεώσεις.
Μιλώντας για οπτικές –και όχι μόνο- αλλαγές, αξίζει να κάνουμε μια πιο αναλυτική αναφορά στα γραφικά του Anniversary, αλλά και γενικότερα στη 3D μηχανή του. Και εδώ βρεθήκαμε μπροστά σε ευχάριστες εκπλήξεις αφού διαπιστώσαμε ότι η Crystal Dynamics έκανε χρήση της πολύ καλής μηχανής που δημιούργησε για το Tomb Raider Legend. Η μορφή της Lara είναι ρεαλιστικότερη και ομορφότερη από ποτέ, το animation που χρησιμοποιήθηκε για την απόδοση των κινήσεών της στο χώρο εξαιρετικό και η κάμερα παρακολούθησης της δράσης άψογη. Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά από 5 περίπου ώρες εξερεύνησης μόνο σε μια περίπτωση αντιμετωπίσαμε πρόβλημα με την κάμερα και αυτή όταν η Lara, αιωρούμενη σε ένα σκοινί, χάθηκε για λίγο μέσα στα στοιχεία του περιβάλλοντος.
Βέβαια, είναι αυτονόητο ότι η έκδοση της δοκιμής μας δεν ήταν τελική και τέτοιου είδους bugs είναι λογικό να υπάρχουν. Είμαστε σίγουροι ότι μέχρι την κυκλοφορία του τον ερχόμενο Ιούνιο, το Anniversary θα είναι «καλογυαλισμένο», προσεγμένο και έτοιμο να μας συναρπάσει. Περνώντας στα του gameplay, βλέπουμε ότι εδώ σημειώθηκαν και οι περισσότερες αλλαγές, οι οποίες, ωστόσο, δεν καθιστούν το Anniversary ως «sequel» του Legend, αλλά ένα παιχνίδι που πατά ανάμεσα σε δύο κόσμους: αυτούς του αρχικού Tomb Raider και του περυσινού Legend. Οι βασικές κινήσεις της Lara είναι δανεισμένες από το πρωτότυπο παιχνίδι, όμως υπάρχουν πολλές προσθήκες (όπως αυτές όταν η ηρωίδα κρεμιέται σε βράχους και άλλα στοιχεία του περιβάλλοντος), τις οποίες για πρώτη φορά είδαμε στο Legend. Προσπαθώντας να διατηρήσει ανέπαφο το πνεύμα του Tomb Raider, η Crystal Dynamics απέρριψε ορισμένα στοιχεία που χαρακτήριζαν το Legend, όπως είναι για παράδειγμα οι action sequences και η έντονη χρήση οπλισμού. Ιδιαιτέρως σημαντική για την ομαλή ροή του παιχνιδιού είναι και η αλλαγή στον τρόπο αποθήκευσης της εξέλιξης.
Εδώ το σύστημα είναι δανεισμένο από το Legend, πράγμα που σημαίνει ότι ανά τακτά χρονικά διαστήματα υπάρχουν -σωτήρια- checkpoints, ενώ η δυνατότητα αποθήκευσης δεν εναπόκειται πλέον σε save points μιας και μπορούμε να σώσουμε σε οποιοδήποτε σημείο της περιπέτειας και να συνεχίσουμε από εκεί. Τι άλλο ήταν αυτό που μας έκανε ιδιαίτερη εντύπωση στο άκρως αναμενόμενο αυτό remake; Πολλά, είναι η αλήθεια. Απλά θα αναφέρουμε την υποστήριξη σάρωσης 60Hz, την υποστήριξη ευρείας οθόνης, τη δυνατότητα απεικόνισης σε ανάλυση 480p, τα πανέμορφα γραφικά, τα μαγευτικά μουσικά θέματα -τα οποία αποτελούν διασκευές των πρωτότυπων συνθέσεων- και τον εκπληκτικό χειρισμό, ίδιου επιπέδου με αυτόν που είχαμε απολαύσει στο Legend.
Αν και από τις παραπάνω παραγράφους είναι περισσότερο από προφανές, θα το αναφέρουμε για μια ακόμα φορά: Είμαστε ιδιαίτερα ενθουσιασμένοι από την επιστροφή της δεσποινίδος Lara Croft στη μορφή που την είδαμε σε αυτόν τον preview κώδικα. Το Tomb Raider Anniversary είναι αυτό που περίμενε ο υπογράφων στο Legend και δεν είδε, δηλαδή ένα παραδοσιακό, μεγάλης διάρκειας και με έμφαση στην εξερεύνηση μυστηριωδών και ξεχασμένων από αιώνες αρχαίων τοπίων παιχνίδι. Όχι πολυβόλα, όχι δεκάδες στρατιωτών για να αντιμετωπίσουμε, όχι χειροβομβίδες και όχι μοντέρνοι χώροι. Ναι Eidos, έτσι πρέπει να είναι το Tomb Raider. Περισσότερα θα διαβάσετε στην πλήρη παρουσίασή μας όταν θα λάβουμε την τελική έκδοση του παιχνιδιού στις αρχές του Ιουνίου.
Γιώργος Καλλίφας
Κυκλοφορία Καλοκαίρι 2007
{nomultithumb}